Camilla Ryste er kommunikasjonssjef i NAF. – Kort fortalt handler jobben min om å skape synlighet for alt NAF gjør for- og på vegne av våre nær 500.000 medlemmer, sier hun.
Camilla Ryste er kommunikasjonssjef i NAF. – Kort fortalt handler jobben min om å skape synlighet for alt NAF gjør for- og på vegne av våre nær 500.000 medlemmer, sier hun.

#MinJobb

Camilla droppet journalistikken: – Det var en så spennende mulighet at jeg tok spranget

I dag jobber Camilla Ryste som kommunikasjonssjef i NAF.

Publisert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg jobber som kommunikasjonssjef i NAF (Norges Automobil-Forbund). Jeg leder innholdsteamet i NAF, et bredt sammensatt tverrfagligmiljø av kommunikasjonsrådgivere, markedsførere, innholdsprodusenter og politiske rådgivere. Kort fortalt jobber vi med å skape synlighet for alt NAF gjør for- og på vegne av våre nær 500.000 medlemmer.

– Hva liker du best med jobben din?

– At den er veldig variert. Jeg får lov til å jobbe med alle sidene av kommunikasjonsfaget, fra politisk påvirkning og PR til markedsføring, medlemskommunikasjon og internkommunikasjon. Og så liker jeg utfordringen med å få alt dette til å henge sammen. Det er spennende å jobbe tett på den raske omstillingen som pågår for å gjøre transportsektoren bærekraftig. Når du representerer nær 500.000 medlemmer som påvirkes av disse endringene på ulike måter, ut i fra hvor de bor, hva slags bil de kjører og om de bruker kollektivtransport eller ikke, er det mange kommunikasjonsutfordringer å fylle dagene med.

– Ønsket mitt er at NAF skal være en trygg hånd å holde i gjennom disse endringene, slik at flere føler seg trygge på at de kan delta i det grønne skiftet uten at det gjør reisehverdagen vanskeligere.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det er et overraskende vanskelig spørsmål å svare på. I den forrige jobben min som kommunikasjonssjef for stortingsgruppen til Arbeiderpartiet var det perioder hvor det ble noen harde diskusjoner med journalister. Det var ikke noe jeg trivdes veldig godt med. Jeg liker ikke å krangle.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg var rundt 10 år gammel da jeg bestemte meg for å bli journalist. Og sånn ble det. Etter flere år i mediene, et par lokalaviser, «vikarrunden» i Akersgata og fast jobb i VG og Aftenposten, fikk jeg tilbud om jobb som kommunikasjonsrådgiver på Statsministerens kontor. Det var en så spennende mulighet at jeg tok spranget fra journalistikk til kommunikasjon.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Hans Kristian Amundsen, tidligere kollega og venn på Statsministerens kontor og senere da jeg jobbet i Arbeiderpartiet er den som har lært- og inspirert meg mest. I tillegg til en unik evne til å finne gode formuleringer og sette ord på stemninger, var Hans Kristian en som alltid fikk jobben gjort, uansett hvor vanskelig den kunne være og hvor mange hindringer som kunne komme i veien. Dessverre døde Hans Kristian brått sommeren 2018. I kommunikasjonsfaget lever han på mange måter videre gjennom podcasten til hans flinke kone Karen Marie Berg; «Sorgens kapittel».

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– I den mest krevende fasen av koronapandemien synes jeg daværende helseminister Bent Høie traff veldig godt med sin kommunikasjon. Han klarte å snakke tydelig og troverdig, både til hele befolkningen og direkte til grupper i samfunnet, blant annet til de unge.

– Hva er god kommunikasjon?

– Å få gjennomslag for sakene og standpunktene dine. Det får du lettere til når du forklarer ting på en tydelig og enkel måte. Det er ofte lettere sagt enn gjort. God kommunikasjon er også å tilpasse budskapet til den kanalen du bruker og å være bevisst på målgruppen din.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Å nå yngre folk er ikke lett. De bruker ikke tradisjonelle medier og de er i mindre grad på de etablerte sosiale medie-kanalene. Det er heller ikke lett å lage budskap som treffer de unge.

Powered by Labrador CMS