Kreatør Mads Bergstrøm i POL elsker å hele tiden jakte etter de store gode idéene

Kreatør Mads mener det er for få som tør å gå for den gode historien

– Jeg syns kommunikasjon styres alt for mye av statistikk og analyser. Et eller annet sted har vi glemt at vi snakker til, og med, folk.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kreatør i Pol, Mads Bergstrøm, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Hei! Jeg heter Mads Bergstrøm og jobber som Kreatør/AD i POL reklamebyrå. Jobber her i team med tekstforfatteren min Marius Hanstad. Når det kommer til hva jobben vår går ut på kan man si at vi løser kommunikasjonsoppgaver for diverse kunder. Prøver å klekke ut kreative ideer som skal få folk til å høre på hva kundene våre har å si, om du vil.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg liker veldig godt å jobbe med kreativitet og hele tiden jakte etter de store gode ideene. Hos POL er vi så heldige at vi får veldig mange muligheter i å prøve oss på store oppgaver for veldig mange ulike merkevarer. – Og det er jo bare gøy.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Kanskje et litt åpenbart svar, men er ikke så begeistret for timeføringer og slikt. Jeg er jo en litt distre type som kan vandre av gårde med tanker, så det å sitte ned å loggføre hva jeg gjorde 4 april får øya til å krysse litt.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har alltid vært veldig glad i å snakke med folk og er en fan av gode fortellinger.Som et Steinerskole-barn så var kreativitet en stor del av oppveksten kan man si, så jeg har alltid vært interessert i ulike kreative måter å uttrykke seg på og fortelle historier. Det å få kunne leve av dette virket jo som, og er en drøm for meg.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Oi, det er det mange som gjør, så det er litt vanskelig å bare løfte frem en, men jeg kan jo nevne noen, kan jeg ikke det da? Jeg blir alltid veldig inspirert av folk som står for ting, forfølger det de tror på og ikke gir seg.

– Martin Amble Ruge som bestemte å forlate drømmejobben i Oslo som kreatør for å starte opp noe eget på Dombås av alle steder – den modigste typen jeg kjenner (bortelaget.no). Thea Iversen i Try, denne dama gir seg ikke selv om fanden står på døra. Og det å kaste et blikk mot det som kommer ut fra bransjen i Sverige er jo en gullgruve i søken etter inspirasjon.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

«Don`t get vaccinated» fra Wilmore Funeral Home.

– Det er lett å bli imponert over store produksjoner og kampanjer som ruller ut fra de store markedene, men det som inspirere meg oftest er enkle, gode idéer som er lett gjennomførbare og bare treffer klokkerent.

– Hva er god kommunikasjon?

– Jeg vil si at det er når du snakker med folk. Gir de noe tilbake fra den tiden du har tatt fra dem. For det er ofte det vi gjør, vi bruker tiden til folk og da er det hyggelig å gi de noe tilbake.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Det tar meg tilbake til det jeg mener er god kommunikasjon. Jeg syns kommunikasjon styres alt for mye av statistikk og analyser. Et eller annet sted har vi glemt at vi snakker til, og med, folk.

– Det er for få som tør å gå for den gode historien og legge vekk formler og fasiter som mange av de som selger kommunikasjon sitter på. Se til Monika Solberg i Posten hvor hun og hennes team har turt å gå for store fortellinger som engasjerer - og ikke minst turt å stå i dem. Det har dem fått stor avkastning på.

Powered by Labrador CMS