OSLO 20181116.Høgskolen i Oslo ble slått sammen med Høgskolen i Akershus til Høgskolen i Oslo og Akershus, som fra 2018 ble til Oslomet storbyuniversitetetFoto: Berit Roald / NTB

Dette kommunikasjons­studiet er vanskeligst å komme inn på

Tallene ble klare mandag. Her er oversikten over fagene som er relatert til kommunikasjon og markedsføring.

Publisert Sist oppdatert

Oversikten fra Samordna opptak viser at det er årsstudiet i medier og kommunikasjon ved OsloMet som er det vanskeligste kommunikasjonsstudiet å komme inn på i Norge. Der kreves det 55,3 poeng for å komme inn på studiet, noe som er en nedgang fra 58,2 poeng året før. Det er 218 stykker som står på venteliste for å komme inn på studiet, noe som også er en nedgang fra i fjor da det sto hele 387 på venteliste. Bacheloren i dette emnet har et poengkrav på 53,1 og har 346 stykker på venteliste.

Design og kommunikasjon i digitale medier ved samme studiested krever på sin side 54,5 poeng for å komme inn. Der står det nå 337 håpefulle studenter på ventelisten.

Ikke siden 2005 har større andel av søkerne til høyere utdanning fått tilbud om plass på førstevalget sitt. Over 60 prosent har fått plass der de helst ville.

Tall fra Samordna opptak viser at 105 216 søkere har fått tilbud om studieplass i hovedopptaket, og av dem har 64 744 fått tilbud om plass på førstevalget. Det betyr en økning i antallet som fikk tilbud på førstevalget, selv om antallet søkere har falt kraftig.

(Saken fortsetter under tabellen)

– Den store trenden er at vi etter to år med pandemi er tilbake på 2019-nivå i antall søkere. Det er nok blant annet fordi situasjonen på arbeidsmarkedet er mye bedre, og fordi det igjen er mulig å reise og studere i utlandet, sier direktør Sveinung Skule i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til NTB.

Til sammen 133 592 personer søkte høyere utdanning gjennom Samordna opptak i år, mot 152 730 året før. I fjor var det 60 966 som fikk tilbud om plass på førstevalget sitt.

På Høyskolen Kristiania viser de overeordnede tallene en total økning på 3,7 prosent flere søkere, og en økning på 5,6 prosent flere som får studieplass. Dette er foreløpige tall da de praktiserer rullerende opptak på flere av studiene, det vil si det er mulig søke på studieplass frem til 1. september.

Innenfor fagområdet kommunikasjon, ledelse og markedsføring er det p.t en samlet økning på 3,8 prosent hvor fordelingen er slik at på kommunikasjon har man en økning 4,9 prosent og markedsføring på 4,5 prosent.

– Det er svært sterke tall for Kristiania da vi ser at det er en noe nedgang totalt, jamfør Samordna opptak sine tall,

Powered by Labrador CMS