Simen Bondevik jobber nå som kommunikasjonsrådgiver i Press. I februar slutter han i fulltidsjobben for å lede Unge Sentrum.

Simen Bondevik har sagt opp jobben som kommunikasjonsrådgiver. Nå skal han lede et ungdomsparti: – Mye å ta med seg

Dette tar Simen Bondevik med seg fra året som kommunikasjonsrådgiver inn i rollen som leder av Unge Sentrum.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Simen Bondevik har jobbet et år som kommunikasjonsrådgiver i Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. Nå har han sagt opp jobben i organisasjonen, og skal snart gå inn i rollen som leder for Unge Sentrum, ungdomspartiet til det nye partiet Sentrum.

Første fulltidsjobb

I stillingen som kommunikasjonsrådgiver i Press har 20-åringen hatt i oppgave å drive og koordinere mediearbeid, slik som å selge inn nyhetssaker og skrive leserinnlegg og kronikker.

Han har også fungert som en rådgiver for de tillitsvalgte og jobbet med å identifisere nyhetssaker som han mener organisasjonen bør respondere på.

I tillegg har Bondevik arbeidet med sosiale medier, innholdsproduksjon og politisk påvirkningsarbeid.

– Det er kommunikasjonsarbeid i bred forstand, og det er veldig gøy at jeg har fått mulighet til å jobbe med omtrent alt innenfor kommunikasjon, sier Bondevik som har fått bryne seg på både intern- og eksternkommunikasjon det siste året.

Ved siden av jobben i Press tar Bondevik en bachelor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo. Studiene har måttet vike for fulltidsjobb, og lesingen blir på deltid.

– Jeg hadde egentlig tenkt å fullføre bachelorgraden før jeg begynte jobbe, men da jeg så denne stillingen i Press tenkte jeg at dette var midt i blinken. Da jeg var så heldig å få jobben, måtte jeg trappe ned på studiene, forteller han.

Simen Bondevik har det siste året jobbet med kommunikasjon i Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press, og studert medievitenskap på deltid.

– Spennende

Han beskriver tiden som kommunikasjonsrådgiver som både spennende og gøy.

– Det er absolutt mye å ta med seg, og det er spesielt spennende at jeg har opplevd kommunikasjon i begge ender av skalaen, sier han og utdyper:

– Press er en liten organisasjon som ofte må kjempe mot større aktører og kjempe om medias oppmerksomhet, sier han og forteller at det i andre saker har vært omvendt - at media har ønsket å få tak i Press først.

Han referer særlig til prisutdelingen «Gullbarbie», som hvert år deles ut av organisasjonen til «den medie- og reklameaktøren som bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge deg noe».

Av alle oppgavene han har hatt synes han det er mest spennende å jobbe med kommunikasjon inn mot media - særlig i forbindelse med prisutdelingen.

– Det å sitte der på lanseringsdagen, når «alle» mediehus vil ha tak i Press-lederen, og man er nødt til å prioritere og lage pakker på hvem som skal få svar først, er nok den mest spennende enkeltoppgaven - men som sagt har det vært gøy å gjøre litt av alt.

Bondevik er den første som har jobbet fulltid som kommunikasjonsrådgiver i organisasjonen. Han har derfor fått mulighet til å legge opp arbeidsoppgavene og gjøre de prioriteringene han selv har ønsket.

– Det har vært stort rom for å forme stillingen selv, og med kun én kommunikasjonsrådgiver i organisasjonen har jeg stått alene om oppgavene og fått mye ansvar, sier han.

– Se hele bildet

Bondevik har tidligere vært medlem av Krf, og hatt flere verv innad i partiet. Blant annet som gruppeleder for Kristelig Folkeparti i Nordre Follo kommune, og han har sittet i sentralstyret til KrFU.

I november meldte han seg ut av KrF og inn i partiet Sentrum. Til NRK sa han at han ikke ønsket å være en del av et parti «som svikter klimastreikerne, som svikter barna i Moria og som svikter LHBT-personer».

Fremover skal 20-åringen leve på studielån, nå som arbeidet med å bygge ungdomspartiet opp fra bunn settes i gang.

Til KOM24 forteller Bondevik at han vil ta med seg noen viktige læringspunkter fra tiden som kommunikasjonsrådgiver inn i rollen som leder av det nye ungdomspartiet.

Han tror spesielt biten med å være en liten aktør som kjemper mot større aktører, er en god erfaring å ha med seg.

– Det finnes større aktører der ute som man må kjempe mot, så må man sikkert finne gode vinklinger for å få solgt saker inn til media, og for å få kronikker på trykk. Det gjelder å se hele bildet, og bare det å ha prøvd mye kommunikasjonsarbeid i praksis har vært veldig lærerikt, avslutter han.

Powered by Labrador CMS