Terje Elvsaas er fungerende kommunikasjonssjef i Rambøll.
Terje Elvsaas er fungerende kommunikasjonssjef i Rambøll.

Sommerpraten:

Da Terje var fersk informasjonsarbeider hadde han lært seg alle de kule funksjonene i PowerPoint: – Jeg imponerte ikke noen

Rambøll-sjefen forteller i dagens sommerprat at han blir motivert av at stadig flere blir opptatt av takten i det grønne skiftet.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

Neste mann ut er fungerende kommunikasjonssjef i Rambøll, Terje Elvsaas.

– Hva gjør du i sommer?

– Som mange andre, blir det Norgesferie på meg også i år. Ferien tilbringes delvis på hytta i Gausdal og delvis hjemme med vedlikehold av hus og hage. Innimellom blir det tid til noen dagers fottur i Rondane, og så skal vi teste ut bobillivet en ukes tid. Vi har vært så heldig å via familie fått tilbud om å låne bobil, så får vi se hvor været og lysten tar oss.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– Det må nesten bli Neste sommer med deLillos, men får også sommerfølelse av mye av det Frank Hammersland har laget, eksempelvis The Great Fall med Pogo Pops.

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Det er vanskelig å komme unna Korona-situasjonen. De aller fleste som jobber med kommunikasjon har det siste året også måtte forholde seg til dette. Noen, som hun jeg er gift med, som en del av beredskapskommunikasjon i møte med publikum og egne ansatte, mens andre har vært sentrale for å tilrettelegge en mest mulig smidig kommunikasjon i virksomheter hvor de aller fleste har blitt sendt hjem på varierende grad av fungerende hjemmekontor.

– For min egen del har dette også vært en del av arbeidsoppgavene, men for oss i Rambøll er det også motiverende at stadig flere nå blir opptatt av takten i det grønne skiftet, og ser både behovet og nødvendigheten av å henge med. Nå skjer det virkelig, og det er ikke lenger nok å drive grønnvasking. Både kunder, innkjøpere og lovverket tvinger fram reelle endringer. For oss som driver med kommunikasjon er det utrolig motiverende.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Da har jeg lyst til å fremheve en som ikke jobber i kommunikasjonsbransjen, men som mange i vår bransje kan lære mye av. Opinions partner og bærekraftsansvarlig Sunneva Kilsti har ved flere anledninger formidlet et tema, som for mange blir både ullent og teoretisk, med tyngde, innsikt og ikke minst med en folkelig tone som både engasjerer og inspirerer. For de av oss som jobber med kommunikasjon rundt tema som bærekraft, klima og det grønne skiftet kan Sunneva være noe å hente læring fra. Både klimaforkjempere og klimaskeptikere kunne la seg inspirere av hennes måte å snakke rundt dette temaet, også når det gjelder bruk av fakta.

– Hva er årets flause til nå?

– Med tanke på at Norge ikke bare er langt unna, men skandaløst langt unna å nå våre klimamål både for 2030 og 2050, er det flaut å høre vår statsminister si om MDG: «Vi trenger ikke de grønne i Norge». Du trenger ikke være enig med dem i ett og alt, men jo - Norge trenger et parti som setter miljø og klima først.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Mulig jeg har en litt selektiv hukommelse her, men kan egentlig ikke huske noen store tabber. En hendelse jeg husker med en viss flauhet er da jeg som relativ fersk informasjonsmedarbeider skulle holde introduksjonsinnlegg for nyansatte i Regjeringskvartalet om departementenes fellestjenester. Jeg hadde lært meg alle de kule funksjonene i PowerPoint, inkludert musikk, og dro på med skikkelig multimedia-show. Ansiktene til de ferske byråkratene tydet på at jeg ikke imponerte noen.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Min er erfaring er at du kommer langt med å være litt rund i kantene, ikke ta ting personlig, være ekte og stå for noe – og samtidig være dønn ærlig.

Powered by Labrador CMS