Livbøyen er et kjent symbol for Tryg. I år er det 70 år siden de første livbøyene ble satt ut av Tryg Forsikring.

Torbjørn er trolig landets mest siterte kommunikasjonsrådgiver

Skal være med på å påvirke folks holdninger til spesielt forebygging av skader.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Du har sikkert sett navnet en rekke ganger i ulike nettaviser om du bor i Oslo, Bergen, Mandal eller Hammerfest.

Alltid er han der, Torbjørn Brandeggen, for å fortelle deg hva du bør gjøre, om det er å legge om til vinterdekk, bruke redningsvest, sikre flygende gjenstander når de første høststormene kommer inn eller når det har vært kaldt og vannet har frosset i hjem og hytter til nordmenn over det ganske land.

Bruker egen journalisterfaring

– En del av jobben er å drive rådgiving innen forebyggelse. Det er en blanding av skadetall, gode råd for forebyggelse og litt pakka inn i contentformatet. Jeg prøver å gjøre jobben enkelt for journalister som plukker det opp og de kan gjerne bruke Copy paste om de har dårlig tid, sier Brandeggen til KOM24.

Han jobber som kommunikasjonsrådgiver i Tryg. Med mange års erfaring som journalist i TV 2, vet han hva folk vil ha.

– Det er en helt konkret lærdom fra egen tid, timing er kjempeviktig når du sender ut pressemeldinger, sier han.

Og han når bredt ut. Det siste året har Bodøposten vært hans ivrigste publisist på nett men Dinside har og brukt hans saker 21 ganger og redaksjoner som spenner så vidt som fra Fjordabladet og Grannar til TV 2 og Nettavisen er flittige brukere av innholdsproduksjonen til Brandeggen.

– Tanken bak er at vi er et stort forsikringsselskap, og en samfunnsaktør som kan være med å påvirke folks holdninger til spesielt forebygging av skader, sier han.

Målet er ikke bare å nå nåværende kunder, men de vil nå ut til både tidligere og framtidige kunder.

– Bil er noe alle har et forsikringsforhold til, og det er alltid et behov for å lære opp nye bileiere rundt hjulskift, kolonnekjøring og bilskader generelt, mener han.

De har et årshjul som går rundt på et år i forhold til sesong. Andre ting kan og påvirke hva de vil kommunisere om, som pandemi.

– Under pandemien har vi aldri laget så mange saker som om behandlingsforsikring, forteller han.

– Er det lett å få innholdet på?

– Det er begge deler. Først og fremst er det ikke lett, for det skal jo ha både relevans nok til at de som plukker det opp vurderer det til at de kan bruke det, sier han og peker på at det kan være en utfordring å komme med noe nytt.

Torbjørn Brandeggen har lang erfaring fra media. Den erfaringen bruker han i sin jobb som kommunikajsonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Hitech desk med 40 skjermer

– Samtidig er den letteste delen å spre det og gjøre redaksjoner oppmerksom på stoffet. Vi forsøker å vinkle det så det har en klar nyhetsmessig tittel og vinkling, sier han.

Totalt er kommunikasjonsavdelingen til Tryg, som har hovedkontoret sitt i Bergen, på rundt 20 personer. De jobber med både kommunikasjon, marketing og forebygging. De er to som jobber fast med ekstern kommunikasjon og en som har som hovedoppgave å jobbe med sosiale medier.

Brandeggen kom til Tryg i oktober 2017, etter 20 år i TV 2, de siste ti årene på nettdesken.

Han sier at det var en fin overgang og han har sklidd godt inn, men det tok et par år før han hadde såpass oversikt at han følte seg trygg på å kommunisere ut rett i forhold til kontekst og det forsikringsmessige.

– Veldig ofte når journalister ringer oss ser de for seg at vi sitter på en hitech desk med 40 skjermer og hver gang det tikker inn en skade, dukker det opp på skjermen vår og vi kan svare umiddelbart på hvor mange skader det er på en storm som har rast i to timer. Men det er ikke sånn det fungerer, sier han og ler.

Han peker på at folk flest ikke melder skade med en gang og at det kan ta ukevis før de har en fasit.

– Den tryggheten jeg føler nå kommer at av erfaring vet man ut fra de første meldingene og oppsummeringene vi har, så vet du sånn cirka hvor man kommer til å havne og du kan estimere det. Det er en ting som tar tid å få under huden, sier han.

Sterk merkevare

Som selskap forvalter Tryg en av landets sterkeste merkevarer med den berømte livbøyen som et viktig symbol som man finner omtrent over alt i Norge. I år er det 70 år siden de første livbøyene ble satt ut, et jubileum de vil markere gjennom store deler av året, sier han.

– Som Tryg-ansatt er det en viktig påminnelse hver gang vi ser at livbøyen har bidratt til å redde liv, at forsikring også handler om forebyggelse, om å bry seg. Det er faktisk en del av samfunnsoppdraget vårt, og noe vi bruker store ressurser på hvert år, sier han.

Tryg forsikring har hovedkontor i Bergen og de er over 1000 ansatte på hovedkontoret. Brandeggen sier at det kan være en utfordring å være plassert på Vestlandet når de største konkurrentene er i Oslo.

– Det er ikke en bakdel å være i Bergen, spesielt TV 2 er sterke her, men noen ganger er det en fordel å være fem minutter unna Marienlyst. Om du ikke er det, så kommer du ikke med, for å si det diplomatisk, sier han.

For ordens skyld: Journalisten i saken jobbet sammen med Brandeggen i TV 2 i 2011 og 2012.

Powered by Labrador CMS