Én podkast har Fredrik Fornes hørt på i 1824 minutter.
Én podkast har Fredrik Fornes hørt på i 1824 minutter.

JULEPRATEN

Fredrik Fornes trekker fram det han husker best fra kommunikasjons­året

– Saken er et godt bilde på hvordan kommunikasjon både kan være til forvirring og begeistring.

Publisert Sist oppdatert

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det LinkedIn-ekspert, daglig leder og gründer Fredrik Fornes i Hubify Communication som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

–Jeg skal forsøke å koble av så mye det lar seg gjøre for en som er i oppstartsfasen med nytt, eget selskap. Jeg ser fram til å kunne puste litt og få tid med familien etter en hektisk periode med mye jobbing!

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg fant ut at jeg hadde hørt 1824 minutter av podkasten LinkedInformed i år, en podkast som utelukkende handler om LinkedIn. Den har jeg lært utrolig mye av, så for de som ønsker å nerde litt rundt næringslivets viktigste plattform – lytt til den!

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Jeg elsker når generasjonen over meg snubler litt i møtet med det digitale. Så lenge det er harmløst, er det virkelig min humor. Da vi i høst lanserte Hubify, kjørte vi en LinkedIn-kampanje på hver av profilene til de involverte.

Min kollega Kjetil fikk masse respons, noe som var litt uvant for ham. I et travelt øyeblikk dro han opp telefonen for å like en haug med gratulasjoner som var kommet inn i kommentarfeltet.

Litt senere på dagen fikk Kjetil melding fra en god venn som lurte på hvorfor i alle dager han hadde likt alle gratulasjonene på Facebook-innlegget hans om at han og kona hadde bryllupsdag.

Der har du min humor. For et øyeblikk.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Christine Calvert. Mitt forbilde. For en rå dame. Sier ting som det er, har fantastiske verdier og har inspirert meg enormt i mitt tekstarbeid.

Christine Krieg. Vi jobbet sammen i fotobutikk for mange år siden – og i år vant vi tilfeldigvis begge pris under Social Media Days 2021. En fellow introvert som tør å si meningene sine.

Michael Sivertsen. Mannen som kan få deg til å gapskratte og hulkgrine over en driftsmelding om nedetid på internett. En ordkunstner.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

– Finn.nos nydelige «Pendlerbolig»-kampanje i forbindelse med politikerstøyen er det første jeg tenker på. Hele den saken er et godt bilde på hvordan kommunikasjon både kan være til forvirring og begeistring. Det gjelder å bruke det riktig.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

– Jeg håper vi fortsetter å jobbe med klarspråk og det å kommunisere tydelig, med et folkelig, forståelig språk. Med så mye støy når du ikke lenger gjennom med «corporate bullshit». Det blir mye større krav til at kommunikasjonen skal kjennes personlig, ærlig og autentisk. Det håper jeg bransjen kan levere på.

Powered by Labrador CMS