Christian Laland skal være assisterende leder i digitalbyrået Pressure, mens daglig leder Celine Gran er i permisjon.

Som eneste byrå i landet spesialiserer Pressure seg på å lage «digitale fakkeltog»: – Vi er akkurat der vi skal være

Og i månedene fremover skal Christian Laland få prøve seg som assisterende daglig leder.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi har nådd alle de økonomiske målene våre for året og er rigget for enda mer vekst inn i det neste året, sier Christian Laland til KOM24.

Laland jobber i byrået Pressure, som spesialiserer seg på digital politisk påvirkning. Byrået hadde sitt første fulle driftsår i 2020 med daglig leder Celine Gran i spissen.

Den første ansettelsen hun gjorde var nettopp Laland.

Ettersom Gran nå er i mammapermisjon, er det han som skal styre Pressure-skuta i en liten periode fremover.

– Jeg tror at selv ikke i dag er det noen som driver med akkurat det vi driver med, sier Christian Laland i digitalbyrået Pressure.

I vår kunne byrået melde om sterke resultater og en økning i omsetningen fra 1,2 millioner kroner i 2019 til 7,3 millioner i 2020. Byrået er et datterbyrå av velkjente Kruse Larsen, og sammen deler de flere kunder og kontor i Inkognitogata 1 i Oslo.

Radiomann

Før Laland kom til Pressure jobbet han tre år som digitalsjef i Høyres stortingsgruppe. I tillegg har han erfaring fra mediebransjen med ulike stillinger i NRJ-systemet, som både programleder, digitalsjef og som programsjef med ansvar for den norske driften.

– Jeg pleier å si at det var mitt forrige liv. Det var veldig, veldig gøy og jeg var der (i NRJ journ.anm.,) i mange år i litt ulike stillinger. Men så var det en dag jeg fant ut at det var på tide å få seg en voksenjobb. Jeg er veldig glad for alle årene jeg hadde der, og jeg hadde det helt sinnssykt morsomt, men da var det Høyre som ble neste stopp for meg, forteller han.

Ingen politisk bakgrunn

Og i Høyre fikk han bruk for mye av erfaringen fra radio.

– Jeg har egentlig ikke hatt noen politisk bakgrunn. Jeg har alltid vært samfunnsengasjert, men aldri vært med i Unge Høyre eller noe sånt. Det jeg tok med meg fra NRJ var at jeg ikke kjente til alle de formelle forankringspunktene. Jeg bare gjorde mye ting uten å spørre om lov, og det tror jeg er bra der fordi hvis du har gått hele partiskolen fra du er ti år så er det kanskje vanskelig å se ting fra utsiden.

Laland gjorde flere grep rundt Høyres kommunikasjon blant annet med humor på Instagram.

– Hvis vi hadde laget et notat og bedt om OK, hadde vi sannsynligvis fått nei, så det var sånne ting vi bare gjorde. Og det har vist seg å fungere ganske bra. De driver jo fortsatt med det.

Etter tre år i Høyre gikk veien videre til byrå.

– Jeg synes hele forretningsmodellen og ideen bak Pressure var ganske interessant. Jeg tror at selv ikke i dag er det noen som driver med akkurat det vi driver med. Vi er veldig spesialiserte innenfor digital politisk påvirkning, og det var på en måte det jeg hadde drevet med i Høyre i tre år, men da på vegne av partiet, og jeg tenker det er vel så gøy å drive med det på vegne av mange forskjellige kunder med ulike mål.

Han forteller at byrået jobber mest med foreninger og organisasjoner, i tillegg til en del ulike virksomheter.

Skape engasjement

– Hva skiller dere fra resten av byråene i landet?

– Vi sier rett ut at vi driver med digital politisk påvirkning. Det er det ingen andre som gjør, så vidt meg bekjent. I tillegg jobber vi ganske tett med Kruse Larsen på nesten alle prosjekter, sier han og forteller at digitalbyrået får mange av kundene sine via Kruse Larsen.

I tillegg har digitalbyrået en eier i Sverige.

– Reform Society har jobbet en del mer med de tingene som vi jobber med. De er nok en del år foran Norge med det å drive påvirkning digitalt. Det skiller oss nok fra en del andre byråer, i tillegg har vi ansatte som stort sett har politisk bakgrunn eller kommer fra organisasjons- eller samfunnsliv.

Men hva mener de egentlig med digital politisk påvirkning?

– Det kan bety litt av hvert. For eksempel kan det handle om å bruke distribusjonskanalene som er der ute til å nå ulike beslutningstakere. Vi jobber tett med det. Eller det kan være at vi skal skape et engasjement for en eller annen sak. Noen ganger vil man ha folk ut i gatene og gå i fakkeltog – vi lager digitale fakkeltog kan du si.

Nå teller byrået seks ansatte, og målet er å ikke utvide seg så mye at de må forlate det flotte bygget på Frogner.

– Men vi skal nok bli 10–15 stykker i løpet av de neste årene. Det har vi lyst til.

– Hvordan blir det å være assisterende daglig leder?

– Det tror jeg blir veldig bra. Først og fremst fordi vi er et veldig bra team nå. Vi er akkurat der vi skal være og vi har akkurat den kompetansen vi skal ha. Vi utfyller hverandre godt. Vi har noen som er topp på å utvikle budskap og andre som er blant de beste til å distribuere det digitalt. Og vi har gode innholdsprodusenter, sier han og legger til:

– Også har Celine lagt et veldig godt fundament. Hun er jo ikke borte, hun kommer tilbake. I tillegg har vi nådd alle de økonomiske målene våre for året og er rigget for enda mer vekst inn i det neste året.

– Hvis det er noe dere bør bli bedre på – hva er det?

– Jeg tror, som mange andre byråer, at vi er veldig kundedrevet. Kunden kommer alltid foran. Vi kan sikkert bli bedre på vår egen synlighet. Det er litt sånn som med at skomakerens barn ofte har de dårligste skoene, avslutter han.

Powered by Labrador CMS