– Inntrykket jeg sitter igjen med er at de er veldig ambisiøse og innovative, så jeg tror vi blir en god match, sier Bella Engh.

Bella søkte 72 jobber før hun fikk jobb i Venstre – nå melder hun overgang til Posten

– Det føles litt uvirkelig å gå fra å ha en litt negativ opplevelse rundt det å søke jobb, til å bli oppsøkt til en så spennende stilling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Posten er jo en veldig sterk merkevare som har markert seg blant annet på reklamefronten. Så er de veldig opptatt av både innovasjon og bærekraft, som er interesser vi deler. Ikke minst så er de en spennende bedrift, og jeg har faktisk søkt internship hos de tidligere, så for meg har de alltid vært en attraktiv arbeidsgiver, sier Bella Engh til KOM24.

Andre uken i august begynner hun som kommunikasjonsrådgiver med ansvar for sosiale medier i Posten Norge. Samme stillingstittel som hun har hatt i Venstres stortingsgruppe siden desember i fjor.

– Det blir faktisk skikkelig trist å forlate jobben i Venstre. Da jeg sa opp var det viktig for meg å presisere at jeg ikke aktivt hadde sett etter ny jobb, for jeg har jo trivdes så godt. Men de var veldig forståelsesfulle, og glade på mine vegne, samtidig som de ga uttrykk for at de gjerne skulle hatt meg med videre.

Fra å søke til å bli oppsøkt

For det var Venstre som turte å satse på henne rett ut fra skolebenken tilbake i august 2020.

– Det var jo de som ga meg muligheten til å vise hva jeg er god for, og den tilliten de har vist meg setter jeg enormt pris på. Ikke minst er det en herlig gjeng, og jeg kunne ikke fått en bedre start på karrieren enn det de har gitt meg, både sosialt og arbeidsmessig.

Før hun landet jobben i Venstre hadde Engh sendt ut 72 jobbsøknader. Jobben i Posten har en helt annen bakgrunn.

– Det føles litt uvirkelig å gå fra å ha en litt negativ opplevelse rundt det å søke jobb, til å bli oppsøkt til en så spennende stilling. Det har faktisk vært et par andre som har tatt kontakt for å høre om jeg er interessert i å komme på intervju, men de takket jeg nei til. Jeg trives jo veldig godt i Venstre, men Posten ble rett og slett for vanskelig å si nei til. Så jeg må jo helt ærlig si at det føles veldig bra. Det betyr jo at jobben man har gjort har blitt lagt merke til, og ingenting er bedre enn det.

Ser fram til faglig utvikling

Engh ble kontaktet av Ina Tveit Nafstad i Assessit på LinkedIn, som lette etter en kommunikasjonsrådgiver med sosiale medier ansvar til Posten.

– Hun sendte meg en veldig hyggelig melding hvor hun presenterte seg selv og fortalte meg litt om arbeidsutlysningen. Deretter gikk hele prosessen ganske raskt, og vi hadde det første intervjuet samme uken. Deretter ble det flere intervjuer hvor også kommunikasjonssjefen og kommunikasjonsdirektøren i Posten var med. Det var en veldig fin prosess og det var alltid rom for å stille spørsmål, og jeg fikk veldig god oppfølging og oppdateringer underveis i prosessen.

Hun ble overbevist under intervjuene at dette hørtes ut som en god arbeidsplass.

– Det ble tydelig at det er en arbeidsplass hvor folk trives, med et sterkt fagmiljø og mye rom for egenutvikling og mulighet for å jobbe seg oppover. Selv om jeg synes det har vært utrolig gøy å få jobbe med politikk, så er det jo kommunikasjon jeg brenner for. Posten har rett og slett mer ressurser, noe som betyr flere mennesker man kan lære av, og mer utvikling innfor eget fagfeltet. Det kunne jeg ikke si nei til.

– Blir gøy å prøve noe nytt

Hun går snart over i samme stilling som hun har hatt i Venstre, og ser for seg at flere av oppgavene vil være de samme.

– Jeg vil fortsatt jobbe med å planlegge, produsere og dele innhold på ulike plattformer. Så kommer jeg også til å jobbe med internkommunikasjon og digital markedsføring.

Den største forskjellen tror hun blir å jobbe mer som en del av et team.

– Jeg kommer nok i mye større grad til å ta avgjørelser sammen med andre. I Venstre har jeg har tatt de fleste avgjørelsene alene. I posten vil jeg nok få mulighet til å jobbe enda mer strategisk og langsiktig, mens i Venstres stortingsgruppe så styres man veldig av hva som er dagsaktuelt. Jeg tenker at det er både fordeler og ulemper med begge, men for min del blir det gøy å prøve noe nytt.

– Hvem er du nå, sammenlignet med da du landet jobben i Venstre?

– Jeg er mye tryggere på mine egne evner og kompetanse, så er jeg ikke like redd for å spørre om hjelp som jeg var tidligere. Jeg har lært at det å tørre å spørre om de tingene man er usikker på er en styrke og alltid bidrar til et bedre resultat. I tillegg så har jeg blitt flinkere til å ta plass, si min mening og si fra om frustrasjonene jeg opplever, slik at man kan gjøre noe med de. Ikke minst har jeg lært hva som er viktig for meg for å trives både på arbeidsplassen og med arbeidet mitt.

Konstant er i utvikling

Fra hun begynte å jobbe med sosiale medier peker hun på at den største forskjellen er at sosiale medier mer og mer anerkjennes som et eget fagfelt.

– Jeg ser flere og flere stillingsutlysninger som søker den spesifikke kompetansen, og det er jo veldig gøy! Jeg tror også mange bedrifter begynner å forstå viktigheten av å være tilgjengelige på sosiale plattformer, og hvilken verdi det kan gi til bedriften. Så er det jo i likhet med mange andre aspekter i kommunikasjonsfaget et området som konstant er i utvikling. Det er alltid noe nytt, og det gjør det ekstra morsomt å jobbe med.

Og hun tror det blir både skummelt og gøy å jobbe med en merkevare alle kjenner til.

– Det blir veldig spennende og ikke minst tror jeg det blir utrolig lærerikt. Inntrykket jeg sitter igjen med er at de er veldig ambisiøse og innovative, så jeg tror vi blir en god match.

Powered by Labrador CMS