Francesca Accerbi, Bærekraftsansvarlig i KIWI

Slik skal KIWI unngå grønnvasking i kommunikasjonen sin

– Med såpass mange som mottar informasjon og reklame fra oss så har vi et stort ansvar. Når vi kommuniserer så gjør vi det ikke bare om oss selv, men og om produktene vi selger.

Publisert

– Både vi og leverandørene vil snakke mer om bærekraft, men da er og risikoen for grønnvasking til stede. Det er fare for at du misleder kunder til å tro at du gjør mer enn du faktisk gjør.

Det sier Francesca Accerbi, Bærekraftsansvarlig i KIWI, til KOM24.

– Kundene er stadig mer opptatt av det

Eieren NorgesGruppen har siden tidligere i 2021 signert Grønnvaskingsplakaten, og dette inspirerte KIWI til å jobbe mer aktivt med tematikken. I september begynte KIWI å bruke plakaten som et verktøy for å sørge for at bærekraftskommunikasjon i sine kanaler er ærlig og troverdig.

Alle som jobber med markedsføring og kommunikasjon hos KIWI bruker plakaten aktivt, og forholder seg til den for å lage innhold om bærekraft. Nå har de lansert initiativet «Sammen mot grønnvasking», fordi de ønsker å bidra til mer troverdig bærekraftskommunikasjon, både internt og i resten av bransjen.

– Bærekraft er noe kundene er stadig mer opptatt av og vil høre mer om, forklarer Accerbi.

Hver uke blir det gjennomført over fire millioner handler hos KIWI og nettsidene får over 200 000 besøk hver uke.

– Med såpass mange som mottar informasjon og reklame fra oss så har vi et stort ansvar. Når vi kommuniserer så gjør vi det ikke bare om oss selv, men og om produktene vi selger. Da kan det bli det vanskelig, for informasjonen kommer jo gjerne fra leverandøren men publiseres i våre kanaler, peker hun på.

For spørsmålet er; Hvem sørger for at den kommunikasjonen er ærlig og troverdig? Er det KIWI eller leverandøren?

– Da blir det en høyere risiko for at den kommunikasjonen er misledende, sier Accerbi som sier at det da er viktig med god dialog og samarbeid med leverandørene.

Etter at grønnvaskingsplakaten ble signert har de engasjert alle de som lager innhold hos dem, både kommunikasjons og markedsavdelingen ,men og eksterne innholdsprodusenter. De har kurset folk på grønnvasking og begynt å bruke plakaten som en sjekkliste.

Nøye prosess

– Vi er ekstremt nøye på hva som kommer på våre nettsider, når en leverandør kommer i kontakt med oss og gir oss info som vi skal lage sak på, da er det en nøye prosess på at alle påstander og tall er backet av en kilde, sier hun og forteller at det kan ta en måned fra de skriver sak til de publiserer den.

Men hun innrømmer at det ikke blir noen konsekvenser om noen av deres leverandører bryter grønnvaskingsplakaten. De står ikke i fare for å bli kastet ut av kjedens hyller.

– Men om du bruker grønnvaskingsplakten blir det mye lettere å samarbeide på innhold, sier hun.

Accerbi sier at de ikke vil innta noen politiholdning.

– Alle er i samme båt som oss. Alle gjør sitt beste og alle kan ta feil. Vi vil premiere de som gjør bra og ikke straffe de som gjør det dårlig, sier hun.

I tillegg har de laget en mailadresse der man kan ta kontakt hvis man likevel skulle reagere på noe av deres bærekraftkommunikasjon. Den har vært aktiv siden september 2021.

– Vi har ikke fått noen mail til nå, sier hun.

– Ekstra stort ansvar

KIWI har fått mange positive tilbakemeldinger fra sine leverandører. Blant dem er Scandza, som eier blant annet Sørlandschips. De har signert plakaten.

Sofie Oraug-Rygh er direktør kommunikasjon og myndighetskontakt i Scandza og sier til KOM24 at Kiwi sin nye epostadresse er godt tiltak for å skape dialog og noe de vurderer å ta i bruk på sine merkevarer.

– Vi, som en produsent av mat og drikkevarer, har et ekstra stort ansvar for å bidra til en mer bærekraftig verdikjede for mat. Kommunikasjonen rundt dette også viktig. Vi skal være transparente i alt vi gjør. Det er ingen fasit i dag på hva som til enhver tid er riktig å gjøre. Vi får stadig ny kunnskap og ny teknologi, åpenhet rundt hvordan vi jobber og hvorfor vi tar de valgene vi gjør viktig for oss, skriver hun i en e-post til KOM24.

Powered by Labrador CMS