Rita Tvede Bartolomei er ikke imponert over innsalgene venninnene hennes møter på Tinder.
Rita Tvede Bartolomei er ikke imponert over innsalgene venninnene hennes møter på Tinder.

MENINGER:

Fire råd om kommunikasjon for menn på Tinder

«Er du mann og prøver å finne en kvinne på Tinder? Ha et klart budskap, ikke skryt for mye, kjenn målgruppa og vær høflig. Rådene du nå skal få, vil hjelpe deg med å bygge merkevaren din.», skriver Rita Tvede Bartolomei.

Publisert

Singeltilværelsen forlot jeg i 2018. Men jeg blir fortsatt like fascinert av kommunikasjonsformen på Tinder. Jeg kan takke mine single venninner. De har gitt meg et autentisk, antropologisk innblikk i hvordan single menn bygger merkevaren (seg selv) på Tinder.

Etter å ha blitt vist noen av profilene mine medsøstre har swipet seg gjennom, slo det meg: Disse mennene trenger sårt min hjelp. Disse mennene ødelegger egen merkevare så til de grader.

Kunne de ha nytte av å lære 4 grunnleggende prinsipper for effektiv kommunikasjon?

1. Ha et klart budskap (og ikke lov mer enn du kan holde)

Dette er viktig. Om du kun ønsker et fysisk, uforpliktende forhold, så bør du skrive det. Du bør ikke skrive at du «er over gjennomsnittet, romantisk anlagt, og liker å ligge sammenkveilet på en skinnfell foran peisen, i det dunkle lyset fra stearinlys, nippende til rødvin».

Samtidig er det et kvantesprang til ytterligheten: «Mann. 30. Vil ha sex nå. Alt funker». Det er ikke en spesielt effektiv kommunikasjonsform å være såpass doven med budskapet. Å være altfor sirupsdryppende romantisk vil oppfattes som manipulasjon (samme gjelder for markedsføring).

Fremstår du i tillegg desperat og påtrengende, vil du få enda større problemer med å nå fram til mottakeren. Ikke bruk for mange utropstegn heller. Faktisk ville jeg rådet deg til å droppe dem helt. Akkurat som i markedsføringstekster vil utropstegn få deg til å virke mindre attraktiv.

Trenger du å hyle ut din verdi og attraktivitet på markedet, da vil magefølelsen til publikum bli denne: Er han egentlig så bra som han prøver å fremstå? Føler målgruppa seg lurt, vil du raskt få et dårlig rykte og mister totalt omdømmet på markedet.

2. Bruk et forståelig språk (og ikke skryt voldsomt av merkevaren)

Det kan være lett å la seg friste til å bruke alle fremmedord og superlativer du kan finne. Men stopp litt nå: Det er ingenting som skaper mer avstand til mottakeren enn å drukne dem i vanskelige ord. Da fremstår du mye mer opptatt av deg selv enn av mottakeren.

Et tydelig, personlig budskap og klar tale, gjerne ispedd litt humor – fungerer. Bare pass på at du ikke drar det over til ytterlighetene (som en aubergine-emoji med antall centimeter bak).

Å være altfor navlebeskuende om egen merkevare, regnes som selve dødsstøtet innen kommunikasjon. Du skal tross alt hjelpe målgruppa med å løse et problem. Kvinnen har et problem: Problemet er at hun er singel, og du kan komme inn som en ridder på den hvite hest. Bare pass på at du overholder punkt 1: Ikke lov mer enn du kan holde.

3. Kjenn din målgruppe (og la det være en rød tråd mellom tekst og bilder)

Markedsførere snakker ofte om personas. Selv synes jeg personas er en stereotyp, ganske virkelighetsfjern fremstilling av mennesker. En fremstilling som gjerne viser seg å ikke stemme. Akkurat som med bedriftsledere innenfor samme bransje, så er heller ingen kvinner helt like, tross alt.

Men det er likevel nyttig å vite litt om publikummet du ønsker å nå. Vet du egentlig hvem du ønsker å finne? Har du tenkt over hvordan du vil nå henne? Stemmer bildene på profilen din, med personen du er?

Dette henger veldig tett sammen med første punkt: Ha et klart budskap. Vil du ha en kvinne som er varm og klok? Som er ute etter noe seriøst, og et langvarig forhold?

La meg helle kaldt vann nedover ryggen din: Du øker ikke sjansene dine om profilbildet er et overkroppsbilde på stranda, med våt, ettersittende shorts: Mens du proklamerer at «jeg er en meget intelligent, attraktiv, empatisk og ydmyk person med sterkt utviklede sosiale ferdigheter». Dette henger også sammen med punktet om overdrevent skryt av egen merkevare.

I skriftlig kommunikasjon er bildene som følger teksten, ekstremt viktige. Sammen skal tekst og bilder bygge merkevaren sterkere. Ikke tabb deg ut på det helt grunnleggende.

4. Høflighet går aldri av moten (og ikke tro at nettdating er en alternativ virkelighet)

Normal folkeskikk og en høflig, respektfull tone, går aldri av moten. Selv om mange fortsatt tenker at kommunikasjon på nettet, er noe helt annet enn å snakke på telefon eller ansikt til ansikt.

Hyggelige og respektfulle kommunikatører vil få et godt omdømme. Er du høflig og respektfull vil du få høy status hos kvinner (jepp, også du som kun vil ha sex). Å svare er alltid bra. Å avvise på en pen måte er også bra. Å ghoste er helt uakseptabelt (det gjelder også i business). Å stikke hodet i sanden når noe blir ubehagelig, er ikke en god kommunikasjonsstrategi. Ei heller får det deg langt med kvinner på nett.

P.S.: På grunn av mitt snevre research-materiale, har jeg kun fått innsikt i heterofile menns kommunikasjonsferdigheter på Tinder. Likevel tenker jeg tipsene kan være nyttige for både kvinner og menn – uansett seksuell legning.

Lykke til i jakten – enten det er kvinner, menn eller kunder du ønsker å få på kroken!

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS