Det er ikke så rart at solkremkommunikasjon ikke fungerer like godt mot menn når alt som brukes er laget for (og ofte av) kvinner. Vi må tørre å segmentere oss utenfor den opplagte og trygge målgruppen.
Det er ikke så rart at solkremkommunikasjon ikke fungerer like godt mot menn når alt som brukes er laget for (og ofte av) kvinner. Vi må tørre å segmentere oss utenfor den opplagte og trygge målgruppen.

MENINGER:

Når vi glemmer mennene

«Nordmenn flest sier de forstår viktigheten av å beskytte seg i sola. Likevel er Norge et av landene i verden som har pallplassering når det kommer til føflekkreft – og særlig menn er overrepresentert. Ikke overraskende kanskje, for tenk deg om, når var sist du så en solkremreklame rettet mot menn?», skriver Hanne Kjærnes

Publisert

Å få mer ut av hver krone brukt gjennom gode målgruppestrategier og optimalisering er noe vi som markedsførere må forholde oss til hver eneste dag.

Det er alltid mål som skal nås og resultater det skal vises til. Og sånn skal det jo være.

Forstår ikke hvor farlig solen er

Men noen ganger må vi også ta ansvaret for å nå frem med budskap til de som er litt vanskeligere å nå, selv om det ikke er det opplagte svaret når man skal tenke raskeste og billigste vei til mål.

For vet menn egentlig konsekvensene av å bli solbrent? Trolig ikke når 23 prosent forventer å bli solbrent i år.

Norske menn forstår faktisk ikke hvor farlig solen kan være

En undersøkelse vi i Farmasiet nylig gjennomførte viser at 6 av 10 menn ikke vet eller svarer feil på hvor ofte man bør smøre seg, og 75 prosent vet ikke eller svarer feil på hvor mye solkrem man bør bruke for å dekke hele kroppen.

Uvitenheten vises igjen når 17 prosent menn svarer at de ikke tenker over solskadene av å bli solbrent. Også lurer vi på hvorfor mannfolkene er så sløve med solkremen. Ikke bare er det klissete og ubehagelig, mange vet faktisk ikke hvorfor de bør eller helst må smøre seg.

Er vi som bransje for feige?

Svarene finnes jo lett tilgjengelig hos både kreftforeningen, helsemyndighetene og de aller fleste apotek – også på nett. Vi som annonsører og seriøse helseaktører bør likevel ta et ekstra ansvar når det handler om temaer som er så viktig for folks helse.

Er vi som bransje for feige til å tenke annerledes når det kommer til målgrupper?

Solkrem er et så enkelt og ekstremt viktig eksempel på dette. Mesteparten av kommunikasjonen om solskader, solkrem, hvor mye og hvor ofte man bør smører seg retter seg hovedsakelig mot kvinner.

Dette fordi kvinner er mer opptatt av hudpleie, er de som tar ansvar for å smøre barna – og i 20 prosent av tilfellene også partneren sin – og ikke minst er de som kjøper solkremen.

Men ved å inkludere mannfolkene i kommunikasjonen vil vi likevel kunne nå kvinnene, som også bidrar til å minne fedre, brødre og partnere om å smøre seg. Sjansen for at de faktisk finner frem solkremen blir imidlertid større dersom de også har lest informasjonen selv.

Dette er enkel forbrukeratferd

Vi forsterker bare trenden ved å fortsette med optimalisering og tilpasning mot de som allerede er interessert i temaet og produktene.

Og det er ikke så rart at solkremkommunikasjon ikke fungerer like godt mot menn når alt som brukes er laget for (og ofte av) kvinner. Vi må tørre å segmentere oss utenfor den opplagte og trygge målgruppen.

For selvsagt handler det om å selge solkrem, men når Norge er i verdenstoppen i føflekkreft må vi også ta større plass for å formidle, opplyse og oppfordre alle målgrupper til å smøre kroppen. Det er ikke et budskap som bare kan segmenteres for å få flest slag på kassa, men som også sørger for at menn smører brystkassa.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS