Camilla Egner i Apriil
Camilla Egner i Apriil

MENINGER:

Slik bruker du TikTok i rekruttering

«Vi ser at bedrifter ofte leter etter folk på feil sted», skriver Camilla Egner.

Publisert

Med sin unike tilnærming til autentisk videoinnhold har TikTok raskt blitt en av de mest foretrukne kanalene for underholdning, informasjon og inspirasjon. 

Vi som jobber med rekruttering på vegne av kundene våre har en unik mulighet til å utnytte TikToks enorme rekkevidde og engasjementet for å nå ut til en bred målgruppe av potensielle kandidater.

Det er hard konkurranse om talenter. Ifølge NAVs nye bedriftsundersøkelse fra 2023, sliter en av fire bedrifter med å få tak i arbeidskraft, og norske virksomheter mangler til sammen rundt 53 000 arbeidstakere. Samtidig vil vi, etter dagens prognoser, mangle 90 000 fagarbeidere innen 2035. 

Likevel ser vi at bedrifter ofte leter etter folk på feil sted. 

TikTok utvider stadig formatet. Fra å favorisere korte, vertikale videoer på 15 sekunder har grensen gradvis økt til 10 minutter, og det ryktes om at den snart kan økes til 30 minutter. Samtidig oppfordrer TikTok brukere til å teste opplastning av horisontale videoer.

I takt med at plattformen stadig nærmer seg modellen til YouTube, tar den også gradvis større deler av markedet som tradisjonelt har tilhørt søkemotorer. Dette er spesielt tydelig blant unge, som ønsker å underholdes selv når de søker informasjon. 

En studie utført av Adobe viser at 64% av generasjon Z har brukt TikTok som søkemotor, og hele en av ti foretrekker nå TikTok fremfor søkegiganten Google.

Lengre videoer er ikke bare en trend – de representerer en strategi for å holde brukerne interesserte og engasjerte over lengre tid. 

Tradisjonelt har vi skrevet blogginnlegg og jobbet med SEO for å nå ut med budskapet vårt til brukere av søkemotorer. Skal vi tilpasse oss utviklingen, burde vi i tillegg lage videoer med de samme budskapene i kanaler som konkurrerer mot søkemotorer, spesielt dersom vi skal nå de unge. Og da er ikke alltid en 15-30 sekunders video nok.

Rekrutteringsstrategier har tidligere vært begrenset til brosjyrer på karrieremesser, nettsideinformasjon og stillingsannonser. Med TikToks enorme innflytelse blant unge mennesker har vi en unik mulighet til å nå ut på en mer personlig og engasjerende måte. 

Ved å skape autentisk videoinnhold som fanger interessen og svarer på de samme spørsmålene som vi gir svar på gjennom nettsider, kan vi gi et realistisk bilde av hva det innebærer å jobbe innenfor et bestemt yrke. Det samme gjelder rekruttering til videregående opplæring, folkehøyskole eller høyere utdannelse.

Det er likeså viktig å anerkjenne at også de unge er mer opptatt av, og har mer tillit til, mennesker enn merkevarer. Kanskje til og med mer enn foregående generasjoner – spesielt på nett. De søker etter anbefalinger og råd fra personer og kilder de stoler på og føler en personlig forbindelse med. Dette gjelder også ved valg av utdannelse og arbeidsplass. 

Fremfor å søke informasjon via nettsider og brosjyrer, vil de heller bruke nettverket i sosiale medier for å finne informasjon. Ambassadører har derfor en betydelig kraft.

I dagens konkurransedyktige arbeidsmarked er det viktigere enn noensinne å være i forkant av rekrutteringstrendene og utnytte de mest effektive verktøyene og plattformene for å tiltrekke seg de beste talentene. 

TikTok representerer ikke bare en plattform for underholdning, men også et kraftig verktøy for informasjon. Ved å omfavne TikToks potensiale som en søkemotor i tillegg til en underholdningsplattform, kan vi fortsette å holde oss relevante, fremme yrkesmuligheter og inspirere unge mennesker til å følge sine karrieredrømmer.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS