Fredrik Hannestad og gjengen hans i Apriil PR måtte innse at de ikke klarte å tjene penger på PR-biten i 2021.

Etter 21 år på rad med overskudd ble det full stopp i 2021

Apriil PR tapte penger i både Oslo og Bergen i 2021. Men sier at de er på rett vei og har tatt steget opp en divisjon nå.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– I Apriil PR i Bergen er vi mest opptatt av at vi har gått med overskudd i 21 år på rad. Jeg er usikker på om andre byråer i bransjen kan skryte av det samme.

Det sa byråleder Fredrik Hannestad i Apriil PR til KOM24 i Apriil i fjor, da kunne selskapet melde om at 1/3 av inntektene hadde forsvunnet, men at de likevel klarte å gå i pluss.

– Vi er skuffet

2021 ble et tøffere år for byrået fra Bergen. Tallene fra i fjor viser at selskapet i praksis ikke økte inntektene i 2021 da de endte på ni millioner kroner, bare 91 000 kroner høyere enn året før.

Byråinntektene sto og på stedet hvil og utgjorde i fjor 8,1 millioner kroner. Fasit ble at de gikk 240 000 kroner i minus.

Også på Oslo-kontoret ble det et minusresultat på 270 000 kroner av en byråinntekt på 3,5 millioner kroner.

– Vi er skuffet over det vi leverte i 2021, sier Hannestad og legger noe av skylden for resultatet på koronapandemien.

– Jeg må få skylde litt på koronaen. Vi har hatt litt turn over og det tar litt tid før nye folk blir lønnsomme. I Oslo har vi doblet antall ansatte i løpet av 2021 og det vil ta tid før satsingen gir øk effekt, sier han.

Apriil PR har nå fire rådgivere i Oslo og åtte i Bergen. Hannestad har tro på at 2022 blir et mye bedre år og varsler at han har troen på at de på Bergenskontoret vil klare å komme opp på nivå med 2019, da de hadde en byråinntekt på 12,2 millioner kroner.

Venter vekst i Oslo

– Vi ønsker å bli større og den største veksten venter jeg skal komme i Oslo, sier han.

Hannestad varsler at de nå har tatt grep for å bli mer lønnsomme.

– Ett grep er at vi har en differensiert lønnsmodell. Hver medarbeider blir målt på økt inntjening og har inntekt som baserer seg på hvor mye man genererer av inntekter. Det gjør at noe av risikoen er delt mellom selskap og ansatte for å få inntekter, sier han.

Ett annet grep de har gjort de siste årene er å samle seg under en felles Apriil-paraply for å få til større samhandling. Derfor vil de mer gå etter de større kundene i bransjen.

Stor konsern-vekst

– Nå går vi opp en divisjon, varsler han og sier at de vil ha flere kunder som er større og kjøper flere deler av kommunikasjonsfaget

– Det er vi mer opptatt av. Vi bidrar til å gjøre kaken større. Men det krever større samhandling og koordinering og er en investering i tid og energi som gjør at vi gjør kaken større, sier han.

For hele Apriil-konsernet ble det en 24 prosent vekst i byråinntektene til rundt 75 millioner kroner. Men det ble likevel bare et nullresultat.

– Det tar tid å få lønnsomhet, sier Hannestad.

Powered by Labrador CMS