Leder juryen og vinner nesten alle prisene selv: – Ikke bestukket noen
Øyvind Waage i Per Høj tror jurylederen kan føle seg litt flau, Therese Becke i Pol synes det er synd for de andre byråene, mens TRYs Kjetil Try gidder ikke å spekulere i det engang.
Gullfisken er en publikumspris for reklamefilmer vist på de kommersielle TV-kanalene i Norge. De tolv nominerte filmene er valgt ut av en jury som finner en såkalt «sølvfisk» hver måned gjennom året.
Så langt i år har hele fem av seks sølvfisker blitt tildelt Morgenstern.
Samtidig leder byråets egen sjef, Camilla Kim Kielland, juryen som velger ut vinnerne.
For bare et par år siden møtte Gullfisken kritikk da juryen tre år på rad ble ledet av TRY-eide byråer.
– Litt flaut
Selv om Morgensterns dominans i Sølvfisken også kunne ha ført til spørsmål om habilitet, mener noen at det ikke er noe å bekymre seg over.
Hva Morgenstern selv mener, kan du for øvrig lese litt lenger nede i saken
Øyvind Waage, kreativ leder i Per Høj og jurymedlem i fjor, understreker at han har full tillit til Kiellands integritet.
– Hadde det vært noen andre, kunne jeg ha reagert, men Camilla kjenner jeg litt, og jeg vet at hun er svært ryddig. Jeg er ganske sikker på at hun trekker seg tilbake når bidragene fra Morgenstern diskuteres, sier han.
Waage mener videre at Kielland sannsynligvis finner situasjonen mer ubehagelig enn det han selv gjør.
– Jeg tror faktisk at hun opplever det som mer problematisk enn det jeg gjør. For henne er nok dette litt flaut.
– Det gidder jeg ikke spekulere i
Gullfisken har vært arrangert helt siden 1993 da med Kjetil Try som den første juryformannen. Også han avviser at det er noen grunn til bekymring.
– Morgenstern har laget mange søte filmer, ikke minst for Finn. Det er typisk underholdende bidrag som en jury liker, sier Try.
Han påpeker at TRY selv har vært i samme situasjon tidligere, hvor de selv mottok en rekke Sølvfisker på rad.
– Det må man bare glede seg over. Vi får vel skjerpe oss og sørge for at vi også vinner noen Sølvfisker i år, så vi kan hevde oss i kampen om Gullfisken.
Når Try blir spurt om Morgensterns dominans i år kan gi grobunn for mistanker om favorisering, selv om det ikke nødvendigvis er tilfelle, svarer han:
– Nei, det gidder jeg ikke å spekulere i engang. Jeg tenker ikke på sånt.
– Morgenstern har dyktige folk. De har jo nesten alle jobbet her hos oss tidligere, vet du.
– Synd for oss andre
Therese Becke, byråsjef i Pol og juryleder i 2022, uttrykker også tillit til juryens prosess:
– Jeg tenker jo at vi stoler på at juryen gjør den jobben de skal, med å finne de beste filmene, og Morgenstern har vært dyktige, sier hun.
Becke legger til at det sikkert har vært gode diskusjoner i juryen og veloverveide beslutninger som er tatt.
Selv om Morgenstern har dominert konkurransen så langt, tror ikke Becke at det vil føre til mistanker om favorisering:
– Det er klart de har en dominans, og det er jo synd for oss andre. Samtidig har de gjort fine jobber, og vi stoler på at Camilla er en særdeles habil og dyktig juryleder.
– Nå er det seks måneder igjen, og det er opp til oss andre å levere noe som er så bra at flere enn bare Morgenstern-teamene får sitte i salen når Gullfisken tildeles.
– Ikke bestukket noen
Morgenstern har vunnet Gullfisken to år på rad, og med de sterke vinnersjansene i år kan Camilla Kim Kielland muligens oppnå et ekte «hat trick».
– Det er veldig stas for oss i Morgenstern å ha mottatt fem sølvfisker – fra fire forskjellige kunder og med ulike kreative team, sier Kim Kielland.
Hun presiserer at hun er helt ute av diskusjonene rundt bidragene fra Morgenstern.
– Jeg er helt, helt inhabil. Jeg er ikke involvert i noen av diskusjonene, verken før, under eller etter, forklarer hun, og legger til:
– Jeg regner med at folk vet hvordan en jury fungerer. Hvis ikke, ville prisen miste sin troverdighet.
Selv om Waage har antydet at situasjonen kan være flau for henne, mener Kim Kielland at dette ikke er et problem.
– Jeg har jo sagt litt på spøk at jeg ikke har bestukket noen jurymedlemmer, ler Kim Kielland og garanterer at det ikke er tilfelle.
– Jeg vil ikke si det er flaut, men kanskje man må dempe gleden litt for ikke å fremstå som for «cocky».
Kim Kielland kommenterer også Trys bemerkninger:
– Haha, det stemmer ikke at nesten alle hos oss har jobbet hos TRY tidligere, men det er klart at mange har fått en god skolering der.
Helt til slutt kommer hun med et budskap til bransjen:
– Vi ser at det er et stort, stort potensial for bedre og mer underholdende reklamefilmer. Majoriteten, og vel så det, av de mange hundre filmene vi vurderer hver måned, er 15 sekunders taktisk «løp og kjøp»-budskap. Jeg skjønner at det er en viktig del av miksen til annonsører, men hvor ble det av det merkevarebyggende laget som skaper lojalitet og kjærlighet for merkevaren?