Jens Petter Wærnes koste seg på stranda under Cannes Lions. Under festivalen var han blant annet med i juryen til en av prisene. Han var den eneste nordmannen som fikk sitte i en av hovedjuryene under årets festival.
Jens Petter Wærnes koste seg på stranda under Cannes Lions. Under festivalen var han blant annet med i juryen til en av prisene. Han var den eneste nordmannen som fikk sitte i en av hovedjuryene under årets festival.

Jens Petter Wærnes spurte mamma om lov til å reise da en av reklamebransjens superstjerner ringte

Nå er han toppsjef i den tyske reklamegiganten Scholz & Friends.

Publisert Sist oppdatert

(CANNES):- Det var ganske behagelig da jeg fikk en telefon fra BBDO New York med spørsmål om jeg vil komme til New York som kreativ leder. Da sa jeg «f yeah», så spurte jeg mamma om det er greit at jeg drar til New York, så sier mamma at ja, jeg tror du er klar nå. Så sa jeg ja og så dro jeg til New York fem dager seinere. Jeg pakket bare bagen, låste leiligheten og reiste til New York.

Det forteller Jens Petter Wærnes til KOM24 og ler høyt.

Startet McDonalds-byrå

KOM24 møter en av de største norske stjernene i den globale reklamebransjen under gigantarrangementet Cannes Lions. Nå jobber han som managing director, eller Geschäftsführer som det heter på tysk (– Det synes jeg er morsomt, trenger ikke si noe mer enn det, sier han om den tittelen og humrer) i det tyske gigantbyrået Scholz & Friends. Der var han blant annet med på å bygge opp et eget McDonalds-byrå, som bare jobber med kampanjer for burger-kjeden, etter at byrået vant dem som kunde for halvannet år siden.

Han legger ikke skjul på at det har vært mye arbeid, men nå er byrået, som har nesten 100 ansatte, oppe og går og de gjør det bra kreativt. Nylig ble den store tyske konkurransen Art directors club arrangert og da håvet de inn 17 priser for fem-seks jobber som de har gjort. Og med det ble de at de mestvinnende byråene i Tyskland.

Det tyske gigantbyrået med 800 ansatte og Wærnes i toppledelsen er og en del av VMLY & R og Wærnes er med både i den europeiske kreative managementgruppa og global creative board.

– Da handler det om å lære av hverandre og kanskje få Scholz & Friends mer ut i verden, slik at det ikke bare er et tysk byrå men at vi og kan gjøre ting utenfor de tyske grensene, forteller han.

Han kaller det verdens beste jobb å sitte i en ledergruppe med kreative ledere fra hele verden.

– Min kreative familie

Her blir flere av de gull-løve-vinnende tyske byråene intervjuet av tysk media på stranden i Cannes
Her blir flere av de gull-løve-vinnende tyske byråene intervjuet av tysk media på stranden i Cannes

– Det er gøy å se ideer fra kreative sjefer fra flere land, vi kommer samen og hjelper hverandre for å gjøre arbeidene bedre og da se at det er de jobbene som vinner mye, det er kult. Vi bare sitter og prater om kreativitet. Det er jo verdens beste jobb, sier han og ler.

Gigantbyrået sikre seg gull-, sølv- og bronseløve fra Cannes, men det var fra jobber som var gjort før han begynte i det Hamburg-baserte byrået.

Selv startet han sin karriere i Tyskland før han var hjemme i Norge i halvannet år og jobbet for det som da het bare DDB. Det beskriver han som en dårlig opplevelse.

– Det beste som kom ut av det var vennskapet med Tone Garmann, som var fantastisk. Men den sjappa gikk gjennom en greie, så det var ikke så gøy å være der. Det handlet ikke om å lage reklame. Det var kjipt å se en reklamesjappe falle sammen. Da var det ganske behagelig da jeg fikk en telefon fra BBDO New York som spør om jeg vil komme til New York som kreativ leder, sier han med et glis.

Der gjorde de flere jobber for blant annet FedEx, At & T, Guinness og Visa, de store merkevarene.

– Det var min kreative familie, sier han.

– Det er det mestvinnende byrået i verden, en sinnssykt talentfull gjeng. Mange av dem er her i Cannes nå og har blitt toppsjefer i andre byråer, det er veldig flott å se, sier han.

Men etter seks år i New York fikk han en telefon fra den andre siden av USA, nærmere bestemt fra San Francisco.

Det var en tirsdag ettermiddag i sekstiden da byråsjefen Jeff Goody ringte Wærnes. Mens de prater hører Goody at det blir snakket tysk i bakgrunnen og sier til Wærnes at han kan prate litt tysk. Da sier Wærnes at han kan få prate litt med hans tre år gammel datter og gir telefonen til henne.

– En legende

– Jeg trodde aldri noen skulle få meg ut fra New York og BBDO-familien, men når Jeff Goody, som er en legende, ringer meg opp på en tirsdag klokken seks på ettermiddagen og prater med min datter på tysk, så viser det et tegn på humanitet og en annen ledertypestil, så da tenkte jeg at jeg må dra ut til California og sjekke de greiene, sier han.

Det gjorde han og der var han med og ledet Goody Silverstein & Partners i tre år og var med og snudde en meget tungrodd kunde til å bli den mestvinnende kunden på huset, ComCast. En av jobbene som Wærnes gjorde for ComCast endte like så godt opp på prestisjetunge Museum of Modern Art (MOMA).

– I mitt hode er den i 3.–4. etasje ved siden av en eller annen Jackson Pollock tegning, men den er nok i en eller annen arkivskuffe i kjelleren, sier han og ler.

– Men den er på MOMA, ja.

– Hva gjør det med en mann å bli tatt inn på MOMA?

– Det er kanskje som Dennis Hopper en gang sa, reklame er bare et speilbilde av kulturen. Det er kanskje det MOMA ser og. De har en egen reklameavdeling, det er en del av vår popkultur, peker han på og sier at mange er sikkert uenige i det.

– Men det handler om kreativitet og nyskapning og menneskelighet som har en eller annen kraft bak seg, en merkevare eller noe. sier han.

Wærnes sier at reklameverden i dag er kaotisk, men oppløftende. Og sier at det virker ikke som om korona har dempet så mye kreativiteten på verdensbasis. Han peker og på at man nå har mer medier og teknologiske virkemidler enn noen gang.

Jens Petter Wærnes er Mosse-gutt med leilighet i Oslo, men har ingen planer om å komme hjem til norsk reklamebransje.
Jens Petter Wærnes er Mosse-gutt med leilighet i Oslo, men har ingen planer om å komme hjem til norsk reklamebransje.

– Det er spennende med så mye verktøy i kassa for å fortelle den historien du måtte ønske å fortelle, sier han.

Jeløya

Wærnes er vokst opp på Jeløya i Moss og han har tatovert inn hjemplassen på underarmen. Men de siste 25 årene har han stort sett bodd i utlandet, 16 av de årene har vært i USA og resten av tiden i Tyskland. Nå har han tysk kone og to barn, så nå er det Tyskland som er hjemme for han. Men han har fortsatt en leilighet i Oslo, som han kaller for sitt anker i Oslo. Men han kommer ikke hjem til Norge for å sette reklameverdenen her på hodet.

– Tyskland er et veldig flott hjem for meg, de tenker stort, de gjør store ting og det er en større industri. Og når du kommer fra USA som en av topplederen fra en av de største reklamebutikkene der, så må man finne et sted som er den nye utfordringen. Nå ble den det å komme tilbake og lede Scholz & friends, som er et fantastisk byrå med en fantastisk kultur og store kunder som ønsker å gjøre noe, sier han.

Wærnes fyller 46 år i år og har opplev svært mye i reklamebransjen.

– Det har vært en flott reise så langt, og jeg håper den fortsetter.

Powered by Labrador CMS