Bruk vanskelige tider som en mulighet for å revurdere og tilpasse strategiene for å sørge for at innholdet er verdifullt for målgruppen. Husk at merkevarebygging er et langsiktig prosjekt som må jobbes med kontinuerlig, skriver Siril Reyes Aartun i dette innlegget.
Bruk vanskelige tider som en mulighet for å revurdere og tilpasse strategiene for å sørge for at innholdet er verdifullt for målgruppen. Husk at merkevarebygging er et langsiktig prosjekt som må jobbes med kontinuerlig, skriver Siril Reyes Aartun i dette innlegget.

MENINGER:

Derfor bør du prioritere markedsføring i krisetider

«Her er seks grunner til hvorfor du virkelig bør satse på godt innhold – spesielt i krevende perioder for firmaet», skriver Siril Reyes Aartun.

Publisert

«Vi har ikke råd til markedsføring akkurat nå. Skal vi få skuta i havn må vi kutte der vi kan. De kreative prosjektene dine får vi ta i bedre tider.» Høres det kjent ut? 

Markedsførere og kommunikatører opplever stadig at deres fag blir sett på som en unødvendig utgiftspost i nedgangstider. 

Men denne tankegangen overser at verdien av god markedsføring kan være en sterk bidragsyter for langsiktig vekst og gode resultater. 

Her er seks grunner til hvorfor bedriften bør prioritere godt innhold: 

Økt synlighet og engasjement

I en tid der forbrukerne er mer forsiktige med pengene, er synlighet svært viktig. 

Bedrifter som prioriterer markedsføring, og spesielt innholdsmarkedsføring, holder seg relevante og synlige for sitt publikum. Organisk innhold i sosiale medier, blogger og nettsider skaper engasjement og holder dialogen med kundene i gang. 

By gjerne på dere selv, og ikke undervurder bruk av humor! 

All markedsføring trenger ikke å være produktrelatert. Og ikke glem at sosiale medier krever at dere er til stede i kommentarfeltene. 

Bygge tillit og lojalitet

I krisetider er det spesielt viktig at innholdet bidrar til å skape tillit. 

Prioriter innhold som viser at dere forstår kundenes utfordringer og behov, og sørg for å vise hvordan din bedrift har løsninger på dem. 

Tar dere en ekspertposisjon innenfor deres bransje, så vil det skape økt troverdighet, som igjen kan føre til høyere organisk trafikk på nettsiden og mer lojale kunder. 

Bruk ekte historier og ekte mennesker i markedsføringen, slik at kundene blir kjent med bedriften din og dem som jobber der. 

Kostnadseffektivt

God markedsføring trenger ikke å koste skjorta. 

I motsetning til dyre reklamekampanjer, er innholdsmarkedsføring relativt rimelig. Fortell de gode historiene fra deres bedrift på en engasjerende måte som målgruppen forstår. 

Er innholdet godt nok vil det treffe organisk, uten at du trenger å ha millioner i mediebudsjett. 

Blogginnlegg, sosiale medier-innlegg, nyhetsbrev, og SEO er ikke bare kostnadseffektive, men de gir også en høy ROI over tid.

Langsiktig gevinst

Innholdsmarkedsføring handler ikke bare om umiddelbar gevinst. Det du publiserer i dag, kan fortsette å tiltrekke seg nye kunder i måneder, og til og med år fremover. 

Det er en investering i bedriftens fremtidige vekst. 

SEO-fordeler

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en vesentlig del av innholdsmarkedsføring. 

Ved å fortsette å produsere relevant innhold av høy kvalitet, forbedres bedriftens synlighet på nett og tiltrekker seg organisk trafikk. 

Det gir dere flere muligheter til relasjonsbygging og salg fra nettsiden. 

Fleksibilitet

I innholdsmarkedsføring kan du raskt tilpasse budskap og tilnærming etter hva kundene dine er opptatt av. Dette er avgjørende for å holde tritt med raskt skiftende markedsforhold og kundepreferanser. 

Å kutte i markedsføringen i vanskelige tider er en kortvarig løsning som kan ha langvarige negative konsekvenser. 

Bedrifter som velger å investere tid i å produsere godt innhold vil sannsynligvis stå sterkere når økonomien tar seg opp igjen. Bruk vanskelige tider som en mulighet for å revurdere og tilpasse strategiene for å sørge for at innholdet er verdifullt for målgruppen. 

Husk at merkevarebygging er et langsiktig prosjekt som må jobbes med kontinuerlig!

———————————————-

En annen versjon av denne teksten ble først publisert på Reyes Aartuns LinkedIn-profil

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS