Oskar Westerlin har opptil flere ganger vært ikledd klesplagg fra eget merke i TV 2-programmet «Forræder».

Oskar Westerlin anklaget for skjult reklame i «Forræder»

Skjult reklameanklager og Medietilsynets klare reaksjoner.

Publisert Sist oppdatert

En ny kontrovers har oppstått rundt det populære TV 2-programmet «Forræder», hvor Oskar Westerlin er blitt anklaget for skjult reklame.

Dette kommer fram etter at Dagbladet nylig rapporterte at Westerlin gjentatte ganger har brukt klær fra sitt eget merke i ulike episoder av programmet, uten at dette et tydelig merket som produktplassering. 

Grenser for produktplassering

Ifølge loven er produktplassering først aktuelt når kringkaster mot betaling stiller sendeflaten til disposisjon for å la produkter inngå eller vises til i et program. 

– Da utløses også krav om merking og det settes rammer for hvordan produktplasseringen kan fremstå, sier Lars Erik Krogsrud, rådgiver i Medietilsynet til KOM24.

Når det gjelder skjult reklame, påpeker Medietilsynet at det må vurderes om eksponeringen av klærne fremstår som reklame og om det er en markedsføringshensikt som kringkaster har hatt til hensikt å skjule.

– Vurderingen tar også hensyn til om det fokuseres på klærne, både muntlig og visuelt, for eksempel gjennom overdreven eller påfallende positiv omtale, sier Krogsrud. 

Medietilsynets konklusjon

Basert på opplysningene som fremkommer, mener Medietilsynet at det er lite som tyder på at det foreligger produktplassering når det gjelder Westerlins klær eller at forholdet innebærer brudd på kringkastingslovens regler.

– I utgangspunktet er det ikke noe forbud i loven mot at deltakere i program benytter sine private klær, selv om deltakerne har et eget klesmerke, eller har et kommersielt samarbeid. Her vil det nok for en stor del være kringkasterens egne retningslinjer som gjelder, samt pressens etiske regler om integritet og troverdighet, sier Krogsrud. 

I håndhevingen av reglene understreker Medietilsynet at de har mulighet til å reagere kun overfor kringkasteren eller tilbyderen av medietjenesten. Dersom det foreligger brudd, kan det først benyttes dialog og veiledning. 

– Ved grove eller gjentatte brudd har tilsynet imidlertid mulighet til å ilegge sanksjoner som advarsel, overtredelsesgebyr eller et tidsbegrenset forbud mot å sende reklame, sier han. 

– Tillater det ikke

TV 2 hevder på sin side at de ikke var klar over at Westerlin ville benytte klær fra sitt eget merke i programmet. I en uttalelse til Dagbladet understreker de at de kun tillater tydelig merket produktplassering i tråd med inngåtte avtaler. 

– Vi tillater ikke skjult reklame, og vi merker bare der det foreligger en avtale om produktplassering, sier pressesjef i TV 2 Jan-Petter Dahl til avisa. 

Westerlin, uttaler til Dagbladet at han ikke var klar over at dette var i strid med TV 2-avtalen og tar kritikk for manglende gjennomgang av vilkårene. 

– Jeg har brukt klærne i hele år, og tenkte ikke noe på det under innspilling. For å være ærlig så visste jeg ikke at dette var mot TV 2-avtalen, og jeg tar kritikk på at jeg burde ha lest gjennom vilkårene nøyere, sier han. 

KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med Oskar Westerlin gjennom hans management, men Max Social har ikke besvart vår henvendelse. 

Powered by Labrador CMS