Det holder ikke bare å være synlig, du må tenke på hva du faktisk kommuniserer og prioriterer.
Det holder ikke bare å være synlig, du må tenke på hva du faktisk kommuniserer og prioriterer.

MENINGER:

Sju tips til bedre employer branding

«Det er mai måned og arbeidsmarkedet koker. Rekrutteringsbyrå-folkene jobber 24/7, og det er masse jobber ledige. Men hvordan får du tak i akkurat de ansatte du vil ha? Og hvordan henger det sammen med hva slags arbeidsplass du viser at du er?», skriver Julie Messel

Publisert

«Employer branding» er et innarbeidet uttrykk, kanskje er det ikke et særlig godt et, men de fleste som er inne på KOM24s sider, vet hva det betyr.

Det handler i bunn og grunn om å vise hvordan, og hvorfor du er en attraktiv arbeidsplass.

Men hvordan gjør du det? Hvor viser du hvem du er? Hvilke ord velger du? Hvilke bilder, farger, illustrasjoner, hvilken lyd, hvilket stemmeleie og hvilket språk?

Det holder ikke bare å være synlig, du må tenke på hva du faktisk kommuniserer og prioriterer.

I journalistikken snakker de ofte om stoffmiks. Hva skal denne avisa inneholde, hvilke faste elementer skal vi ha, hvilke løse elementer, skal vi ha notiser og portrettintervju? Hvilken dag har vi dokumentar-feature og må vi egentlig ha leder hver dag: hva signaliserer vi ved å droppe det? Og hva i all verden med kryssordet? Hvilket bilde har vi på forsiden og hvilke verdier kommuniserer vi ved å velge bilde fra kommunestyremøtet, fremfor et bilde fra barnehagen vi skal legge ned?

Merkevarebygging for arbeidsgivere handler om det samme.

Hvilke bilder deler du i sosiale medier, hvilke jobber trekker du fram, hvilke verdier vil du gjerne vise at du står for. Hvem er våre ambassadører, hvordan viser vi fram fellesskapet vårt? Underforstått og overordnet: Det er en helhet mellom nettside, hvordan vi snakker i sosiale medier, hvordan sjefen opptrer i mediene og podkaster. Og selv om du kan bli matt av å høre det: Alt henger sammen med alt.

Prioritering av innhold er en ting, deling av hvem du er og hvordan du vil fremstå er en annen: Noen ganger går det helt bra å dele dårlig innhold på Linkedin, men det er ikke å anbefale, for å si det sånn.

Som alltid: det lønner seg å gå noen runder. Resultatene kan komme kjappere enn du tror. Og som del av en lengre strategi med å skaffe seg de folkene du egentlig trenger, så er det absolutt å anbefale å sette seg ned sammen med noen og snakke om det.

Her kommer sju triks å ta med på veien!

  1. Start med innsikt: Hva vet du om hvordan dere blir oppfattet blant de du ønsker å rekruttere? Samle sammen det du har av eksisterende innsikt som interne medarbeiderundersøkelser, omdømmekåringer og for eksempel kåringene som finnes over de mest attraktive arbeidsgiverne. Still gode spørsmål for å kartlegge om du bør skaffe ny innsikt. Vår erfaring er at de fleste trenger å samle noe ny data, og det kan være enklere enn du tror – for en av de lavt hengende fruktene er å gjennomføre noen dybdesamtaler med egne ansatte: Nyansatte om hvorfor de ville begynne hos dere, de som har jobbet i selskapet i 2–3 år, 5–6 år og 10+. Aller helst tar du også en prat med noen som har sagt opp.

  2. Kartlegg muligheter og utfordringer: Om bedriften din er et åpenbart valg blant noen målgrupper, kan dette gi deg spennende muligheter. Men om du går gjennom et skifte (et grønt skifte kanskje?), er selskapet kanskje et like åpenbart valg blant andre og kanskje mer attraktiv arbeidskraft.

  3. Utvikle en ærlig employer branding strategi: Som et godt fundament for all employer branding-kommunikasjon, bør det utvikles en Employer Value Proposition (EVP). For erfarne markedsførere kan en EVP beskrives som et merkevareløfte, men mer enkelt forklart forklarer en EVP hvem vi er som arbeidsgiver. En god EVP kan benyttes som et verktøy når dere rekrutterer folk, og bør være både inspirerende – men kanskje aller viktigst sannferdig.

  4. Kartlegg hele kandidatreisen: Fra øyeblikket en potensiell kandidat legger merke til selskapet ditt og blir nysgjerrig, til ansettelse og intern utvikling i selskapet – til potensielt oppsigelse. Ved å kartlegge hele kandidatreisen kan du finne ut hvor dine styrker og svakheter er, og finne ut hva som driver potensielle kandidater og dine egne ansatte.

  5. Ikke glem dine eksisterende ansatte: Når du skal rekruttere nye folk, er det essensielt at du ikke glemmer folkene du allerede har. Dette handler igjen om punkt 3 – vær ærlig og ikke blås opp hvor fantastisk bedriften din er. Formidle sannheten om hvordan det er å jobbe i bedriften og du vil oppleve at employer branding ikke bare handler om å rekruttere nye folk, men å beholde de du har.

  6. Mangfoldsrekruttering: Mangfold bidrar til økt innovasjon, bærekraft og verdiskapning, og bør derfor være viktig også for din bedrift. I tillegg viser det seg at mangfold tiltrekker talent.

  7. Vær kreativ: Hvordan skal du egentlig komme gjennom til de du ønsker deg? Anbefaler kreativitet på det varmeste.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS