Christopher Vonheim og William Frantzen
Christopher Vonheim og William Frantzen

William og Christopher intervjuer internasjonale toppledere i egen podkast

– Mye av framtida ligger i showformatet på YouTube

Publisert

– Drømmen om å være toppfotballspiller, den har jeg levd.

Det sier William Frantzen til KOM24. Han har en fortid som spiller på høyest mulig nivå i Norge for Tromsø og har blant annet møtt Tottenham i europacupen. De siste årene har han vært arrangements og kommunikasjonsansvarlig i Tromsø, men nå har han hoppet av fotballsirkuset for å satse fullt og helt på podkasten Vonheim.

Sammen med Christopher Vonheim har han en podkast som har opplevd stor vekst de siste årene. Men det hele startet egentlig som en blogg, så ble det til at de ville ha podkast og begynte å invitere gjester.

Treffer det internasjonale markedet

– Det Vonheim og jeg skal gjøre er å fortsette å lage kunnskapsbasert innhold til de som ønsker å skape noe. Både for bedrifter og de som jobber med en personlig merkevare. Vi ønsker å bidra til å øke kunnskapsnivået. Og spesielt inn mot hav, shipping og energisektoren, sier Frantzen til KOM24.

Podkasten begynte i det små i Tromsø og de har bygd opp distribusjon steg for steg. Frantzen sier at har hatt en enorm vekst i tallet på lyttere de siste årene.

På det beste ligger de mellom 7 og 10 000 lyttere i uken.

– Når vi treffer det internasjonale markedet får det en helt anen spike i lyttertall, særlig på YouTube, sier han.

Tanken med podkasten har vært et ønske om å demokratisere kunnskap innenfor et bredt spekter. Frantzen sier de ville vite mest mulig om hvordan bygge kultur, organisasjon og hva er mindsetet til toppledere.

– Vi har sett i ettertid at når vi kommer inn mer i shipping og hav at det er et veldig bra potensial der og vi får bra feedback fra lytterne, sier han.

Blant gjestene de har hatt innom er Lars Barstad i Frontline, konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships og Ioannis Alafouzos, eier og president av FC Panathinaikos.

Han sier de ønsker å gi lytterne kunnskap som ikke er tilgjengelig og at de intervjuer folk som er vanskelige å få tak i.

– Dette er en tilgang vi har bygd opp over tid, sier han.

Christopher Vonheim og Ulrik U. Andersen, CEO Golden Ocean.
Christopher Vonheim og Ulrik U. Andersen, CEO Golden Ocean.

– Vi ønsker å bidra til verdiskaping, formidle kunnskap og erfaring fra folk som har opplevd ting som er nyttig for å bygge noe. Da vet vi at det er en verdi for samfunnet, sier han.

Bygd opp over år

Det er Vonheim selv som står for research og gjennomfører intervjuer, mens Frantzen tar seg av organisering og distribusjon av podkasten.

Twitter og Linkedin er viktige plattformer som brukes mye i kommunikasjonen, da det er der mange av lytterne deres er. Mens YouTube er organisk motor som brukes en del.

– Det bygger opp verdi over tid. Vi har brukt tre år på å bygge den kanalen opp. Men vi skal høyne kvaliteten på innholdet der over tid, sier han.

For han sier at de som ser på YouTube er verdifulle. Frantzen peker på at podkast hører du på mens du beveger deg rundt, mens ser du på YouTube setter du av tid til å få med deg innholdet.

– Mye av framtida ligger i showformatet på YouTube, mener han.

Tanken er å ha litt annet innhold der enn på podkasten.

William Johan Frantzen i duell med Tottenhams Gylfi Sigurdsson i Europa-cupkampen mellom Tromsø IL og Tottenham Hotspur FC på Alfheim stadion.
William Johan Frantzen i duell med Tottenhams Gylfi Sigurdsson i Europa-cupkampen mellom Tromsø IL og Tottenham Hotspur FC på Alfheim stadion.

– Vi må ha mer showformat, sier han.

Både Vonheim og Frantzen er nordlendinger, men har nå flyttet til Oslo for å utvikle podkasten mer, da de mener det er lettere å få tak i de rette gjestene fra utlandet da.

Lytterne deres er basert i hovedsak i Norge, men de har og lyttere i land som USA, Singapore, Tyskland og Sverige.

– Jeg husker tilbake på den spede begynnelse da vi hadde 30–40 personer som lyttet til showet vårt, primært venner og familie. Det er surrealistisk at vi nå har over 10 000 avspillinger i løpet av en uke, sier Christopher Vonheim.

– Det viktigste for oss er at lytterne våre sitter igjen med ny kunnskap og erfaringer som de kan bruke til å bygge videre på sin drøm, enten som toppleder, entreprenør eller investor. Klarer vi det, vet vi at vi skaper vekst for samfunnet, sier Frantzen.

Powered by Labrador CMS