Daglig leder av Beauty Medical Oslo, Sandra Romano, vurderer søksmål mot Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim)

Klinikk vurderer å saksøke Fim: – Vi har etikken i behold

Fim valgte å dømme influenser Sandra Fjeldberg for reklame for Beauty Medical Oslo, selv om de ikke har noe sponsorsamarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forrige uke ble det kjent at Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) har felt influenser Sandra Fjeldberg og klinikken Beauty Medical Oslo ettersom de mener at Fjeldberg har promotert et kosmetisk inngrep.

Dette er andre gang Beauty Medical Oslo er felt i Fim, og daglig leder og eier av klinikken, Sandra Romano, gikk forrige uke hardt ut mot fagutvalget i en VG-sak. Da varslet Romano at dersom ikke Fim slutter å trakassere hennes bedrift vil hun gå til søksmål for sabotasje på Beauty Medical Oslos merkevare og be om erstatning for tapt arbeidsinntekt på grunn av sabotasje og ærekrenkelse.

– Ingen sponseklinikk

Romano forteller til KOM24 at de ikke er en «sponseklinikk» og at Fjeldberg selv har betalt full pris for denne behandlingen. I tillegg forteller hun at klinikken heller aldri har bedt influenseren om å skrive noe om, eller å tagge klinikken.

– Det eneste fokuset vårt er å levere kvalitet, resultat og service. Vi er heldige som har en stor kundeliste, og hvis folk er fornøyde sprer disse ordet. Jungeltelegrafen har vært vår viktigste markedsføringskanal helt siden oppstart, sier hun og legger til:

– Jeg trodde vi hadde en markedsføringslov som regulerte slike saker. Vi har etikken i behold hele veien. Nå ønsker jeg å bli ferdig med dette, men Fim virker ikke interessert i å høre det jeg har å si. Dette kan være skadelig for min bedrift, sier den daglige lederen.

Fim på sin side mener at bildene Fjeldberg har lagt ut på Instagram gir et klart inntrykk av at hun reklamerer for klinikken, men utvalget mener det er uklart om det er forhåndsavtalt markedsføring mellom Beauty Medical Oslo og Fjeldberg.

I følge Fim er deres formål å bidra til god og ansvarlig markedsføringspraksis for aktører som arbeider med influencermarkedsføring, der målet er å redusere utseende- og kroppspress.

Romano legger vekt på at formålet til Fim er bra, men at klinikken føler seg urettferdig behandlet. Hun mener hensikten til FIM bortfaller når bedriftenes drar ned.

– Det er bra at det er et fokus på dette med kroppspress rundt unge, men vi må diskutere Fims arbeidsmåte og de sanksjonene som følger når de kommer med slike fellelser. Det er en debatt jeg ønsker å ta, også for flere der ute. Som jeg sa til VG føler jeg meg hjelpeløs som bedriftseier.

Sekretariatsleder Wenche Jacobsen i Fim skriver i en e-post til KOM24 at de synes et eventuelt søksmål fra Beauty Medical Oslo er «selvsagt både beklagelig og leit».

– Fim er en selvjustisordning som er etablert fordi veldig mange opplever at det er et stort behov for dette i en relativt ung og umoden del av bransjen. Det ble etablert som en selvregulering nettopp for å unngå at lover og reguleringer skulle etableres. Men da måtte vi som bransje vise at vi evnet å drive selvjustis i bransjen. Fim har ingen tradisjonelle sanksjonsmuligheter som eksempelvis bøter. I forbindelse med oppstart ble vi enig med departementet om at alle vedtak skulle publiseres, både de som er i strid med retningslinjene og de som er i henhold til retningslinjene. Vi ser jo også at media er opptatt av dette, skriver Jacobsen.

– Ikke meningen

– Romano sier hun føler seg urettferdig behandlet, og at hun som bedriftseier føler seg hjelpeløs. Kan dere forstå at hun føler det slik?

– Det er jo svært leit dersom hun føler seg urettferdig behandlet. Det er selvsagt ikke meningen. Det Fim ber om er et skriftlig svar innen en fornuftig frist. Dette trenger ikke å være verken veldig omfangsrikt eller utformet av advokat. Denne saken hadde en tilsvarsfrist 16. februar. Saken ble behandlet i utvalget 8. mars og vedtak fattet da.

– Hvorfor felles både influenser og bedrift sammen? I dette tilfellet er det influenser Sandra Fjeldberg som har lagt ut bildene på Instagram, og Romano sier at behandlingen ikke er sponset og hevder også at hun har opplyst dere om at dette ikke er spons.

Influensermarkedsføring er som regel et felles reklamesamarbeid mellom influenser og annonsør. Det er flott at Romano vil bidra til en forbedret praksis. Da bør Romano ikke tillate at influensene med mange unge følgere tar bilder av behandlingen og knytter det til klinikken. Når postene legges ut av influenserne som merker oppslagene med klinikkens navn, oppfattes det som reklame for både inngrep og klinikk. Dette kan bidra til kroppspress hos barn og unge.

– I fellelsen av Fjeldberg og BMO står det følgende «Den generelle profilen er lukket og kan ikke vurderes. I et slikt tilfelle legger Fim til grunn at profilen skaper kropps- og utseendepress». Hvordan kan dere anta at «profilen skaper kropps- og utseendepress» fordi profilen er lukket?

I denne konkrete saken var den generelle profilen ikke avgjørende for vedtaket. Generelt skal det å lukke profilen ikke være en måte å komme seg unna vurdering i forhold til regelverket på. Hvorledes det tas videre fremtidig, vil bli diskutert i evalueringen som vil skje av Fim nå i vår/sommer.

– Opptatt av hvordan Fim oppfattes

– Det har de siste ukene vært noe diskusjon rundt Fim, og Romano sier at hun er klar for å ta en debatt rundt Fims arbeidsmåte. Har dere selv hatt en intern gjennomgang rundt den kritikken som er blitt rettet mot dere?

– Vi kan love deg at vi som initiativtagere og ganske sentrale i denne dugnaden til enhver tid er opptatt av hvordan Fim jobber og hvordan Fim oppfattes. Vi konstaterer at behovet for Fim er stort. Det viser debatten. Fim har nå eksistert i vel halvannet år, og vil nå bli evaluert innholdsmessig og organisasjonsmessig i løpet av våren og sommeren. Ikke minst gjelder det vurderingskriterier og den brief som gis til utvalget som ledes av jurist og dommer Helen Ingebrigtsen ved Oslo Tingrett.

KOM24 har ikke lyktes i å få en kommentar fra Fjeldberg angående denne saken, men hun har tidligere i år uttalt seg om klagen til God Kveld Norge. Fjeldberg har i følge VG også omtalt saken på sin egen Instagram-profil.

– Man har lov til å tagge brand, butikker, klinikker fordi man bare digger/elsker de, uten å få betalt for det eller sponset behandlinger, uttalte influenseren på Instagram.


Powered by Labrador CMS