I 2019 opprettet Sopra Steria et LHBT+nettverk, for å belyse tematikken, og gi alle ansatte en tilhørighet.

– For flere ansatte er dette en viktig del av deres identitet, og derfor noe vi trengte å adressere på arbeidsplassen

– Vi vil bidra til å utvikle en arbeidsplass der vi alle, uavhengig av legning og kjønnsidentitet føler tilhørighet, trygghet, anerkjennelse, og blir verdsatt

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På et tak i en åtte etasjer høy bygning i Bergen sentrum vaier det ett enslig Pride-flagg i solen. Det er slutten av juni og i horisonten er det bare ett annet Pride-flagg å se, på Fisketorget.

– Det handler først og fremst om å være bevist på den rollen som næringslivet har, de har muligheten til å påvirke. Den makten som ligger i privat sektor mener vi at vi må bruke til å «do good».

– Må vise at vi mener alvor

Det sier kommunikasjonssjef i Grieg Gruppen, Marte Leirvåg til KOM24. Det er de som har et av få Pride-flagg vaiende i Bergen sentrum.

Hun sier at det for deres del ved å la flagget vaie i juni handler det om være bevist deres ansvar når det kommer til inkludering og mangfold.

– Vi må sørge for at vi har policyer og jobber med det internt hos oss, samtidig så vil vi jo vise for eksterne og samarbeidspartnere at vi mener alvor med det, sier hun.

Gruppen har over 1700 ansatte over hele verden. Leirvåg sier de er bevisste på at arbeidsplasser har en lang vei å gå når det kommer til det med inkludering.

– Om du ikke jobber med det i organisasjonen din, så skjer det ingen endring, sier hun.

Hos Grieggruppen i Bergen vaier Pride-flagget i juni.

– Det handler om hva vi gjør på daglig basis, ikke hva vi gjør i juni, det er en add-on. Arbeidet med å nå bærekraftsmålene endrer seg ikke når juni blir juli, det er konstant hele tiden, peker hun på.

Ønsker å gjøre en forskjell

Sopra Steria er et konsulentselskap innen digitalisering, og har de siste tre årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. I 2019 opprettet de et LHBT+nettverk, for å belyse tematikken, og gi alle ansatte en tilhørighet.

– For flere ansatte er dette en viktig del av deres identitet, og derfor noe vi trengte å adressere på arbeidsplassen, sier leder for bærekraft Stine Vikesland.

Marte Leirvåg, Grieggruppen

Konsulentselskapet ønsker å gjøre en forskjell for deres medarbeidere ved å heve kompetansen om kjønn- og legningsmangfold, slik at Sopra Steria kan opptre mer inkluderende i praksis.

– Vi ønsker at de av oss som ikke faller innenfor det heteronormative spekteret kan ha et nettverk som oppfordrer de ansatte til å være seg selv, også på jobb. Vi mener dette bidrar med å bygge en god arbeidsplass.

Dette innebærer informerende arrangementer, som inkluderer nettverk med andre virksomheter, sosiale treff, flere kontaktpersoner, seminarserie og en workplace-gruppe.

Egne kontaktpersoner

– Vi har egne kontaktpersoner i vår LHBT-allianse som kan kontaktes for en fortrolig samtale, og i Workplace postes relaterte innlegg. Seminarseriene skal øke kunnskap og bevissthet, og i våres inviterte vi sammen med DNBs LHBT nettverk, til et webinar for alle i begge virksomheter med Esben Esther Benestad Pirelli, om «Mangfold og tilhørighet».

Sopra Steria ønsker å signalisere at de er en trygg, åpen og inkluderende arbeidsplass der alle blir verdsatt uavhengig av legning og kjønn. De skal øke kunnskapen og bevisstheten på dette feltet, og å bidra til at forskjellighet verdsettes, feires og løftes frem som en ressurs. Ikke bare i juni, men hele året.

– Vi vil bidra til å utvikle en arbeidsplass der vi alle, uavhengig av legning og kjønnsidentitet føler tilhørighet, trygghet, anerkjennelse, og blir verdsatt. Med dette, imøtekommer vi også vår overordnede visjon og å jobbe for en bærekraftig utvikling. For å kunne levere på de store utfordringene, for å kunne utvikle løsninger som speiler en sammensatt befolkning, så trenger vi utviklere og kloke hoder som ser løsningene fra ulike perspektiver.

Jens Kjeldsen er retorikkprofessor ved UiB.

«Sterk moralsk holdning»

Retorikkprofessor ved Universitetet i Bergen, Jens Kjeldsen sier at en bedrifts kommunikasjon er i bunn og grunn konservativ, for man ønsker ikke å støte noen fra seg, særlig ikke i en tid der man snakker om cancel culture.

– Det som er interessant med Pride og den typen saker er at det har beveget seg fra noe som var kontroversielt til å være innenfor det som ikke er kontroversielt, men ikke blitt fullstendig vanlig, sier han.

Kjeldsen mener strategien til mange bedrifter er å forsøke å uttrykke en form for holdning til saker som er blitt vanlig og blitt aksepterte, men er blitt det ganske nylig.

– For da gir du et slags inntrykk av at «jeg har en sterk moralsk holdning», mener han.

Powered by Labrador CMS