Wasim Zahid sier det er ekstremt viktig å komme med innhold av verdi når man skal publisere på sosiale medier til sine følgere.

Wasim Zahids beste tips for å lykkes i sosiale medier

– Om du føler det er for sært og nisjete, så er det mest trolig ikke nisjete nok

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(THE HUB, OSLO): – De videoene som gjør det bra på min kanal er de som er aktuelle. Det må være noe som pirrer og interesserer. En ting er å by på seg selv, så blant det fagtunge stoffet har jeg og lettere ting for å mikse opp det hele og holde på folks interesse.

Det sa kjendislegen Wasim Zahid fra scenen på Social Media Days, tirsdag. Han var der for å fortelle om hvordan han har lyktes så godt i sosiale medier.

Har aldri lagt ut kattebilder

– Jeg har aldri lagt ut kattebilder, men 12 000 følgere på Facebook. Jeg har aldri lagt ut lunsjen min på Instagram, men har likevel 33 000 følgere der, sier han.

Til sammen har han over 200 000 følgere i sosiale medier. Hvem som følger han hvor varierer fra plattform til plattform. På Facebook har han flere kvinner over 55 år som følger han, på Instagram er det flest yngre kvinner, TikTok er det mest barn og tenåringer som følger han og på YouTube er det mest menn i aldersgruppen 20–40 år.

– Det har litt å si hva slags budskap jeg formidler på hvilke plattform. Det som er felles er helse, det er min nisje, sier han.

Zahid sier at det som legges ut må være verdifullt og interessant så seeren har fått med seg noe av verdi av det som er laget og det må være aktuelt.

– De videoene som gjør det bra på min kanal er de som er aktuelle. Den mest sette har over 600 000 visninger. sier han.

Men det går an å bomme, særlig om man er for treig.

Fra flopp til viral suksess

– En dag for seint kan være forskjell fra flopp til viral suksess, sier han.

Det du publiserer må være noe som pirrer og interesserer. Han sier det er veldig viktig å by på seg selv.

– Blant alt det fagtunge har jeg og lettere ting for å mikse opp det hele og holde på folks interesse, sier han.

Zahid forteller og at det er ekstremt viktig å komme med innhold som gir verdi.

– Bildet av lunsjen din på Instagram har ingen verdi. Men hva har verdi? Vis arbeidet ditt. Vis fram noe du er utrolig entusiastisk om, eller lær noe nytt og del kunnskapsreisen din online. Løser du andres problemer kommer du med noe av verdi og du kan bygge opp en følgerskare, kanskje du kan kapitalisere på det, forteller han.

Det er og viktig å publisere ting jevnlig i kanalene sine.

– Alt du gjør jevnlig blir bedre. Det er veldig viktig, sier han.

Det andre er å velge sin nisje. Derfor er det bra å legge ut innhold om det du er kjempeinteressert i og kjempeentusiastisk om.

– Uansett hvor sært det er, selv de mest sære tingene kan få stort publikum. Om du føler det er for sært og nisjete, så er det mest trolig ikke nisjete nok, sier han.

Powered by Labrador CMS