F.v. bak: Charlotte Granbo, Vetle Agledahl og Bente Kvam Kristoffersen fra Trigger Oslo. F.v foran: Jenny Skavlan, Gisle A. G. Agledahl, og Isabelle Ringnes fra stiftelsen INSJ.

Jenny Skavlan og Isabelle Ringnes skal få influensere til å donere bort deler av inntektene sine

Flere kjente profiler har allerede forpliktet seg til å donere minst én prosent av annonseinntektene sine, gjennom stiftelsen INSJ.

Publisert Sist oppdatert

– Vi håper at så mange som mulig blir inspirert til å bruke påvirkningskraften og posisjonen sin for å bidra til en positiv utvikling i bransjen og i samfunnet. Det prøver vi å tilrettelegge for med dette initiativet, sier initiativtaker Gisle A.G. Agledahl, i en pressemelding.

Torsdag lanseres initiativet og med seg på laget har Agledahl fått med Isabelle Ringnes og Jenny Skavlan som styremedlemmer og sparringpartnere.

Sammen står trioen bak stiftelsen «INSJ», hvor målet er å være et fellesskap for influensere og andre profiler som bruker sosiale medier i arbeidet sitt.

De som vil være med må forplikte seg til å gi minst én prosent av inntekten fra kommersielle samarbeid i sosiale medier til stiftelsen, og følgerne får bestemme hvilket veldedig formål pengene skal gå til.

Initiativ til et fellesskap

INSJ er bygget på veldedighet og fellesskap, og samler influensere og andre profiler som gjør kommersielle samarbeid på sosiale medier for å donere en del av sine annonseinntekter til et veldedig formål.

INSJ tilbyr også en arena for kunnskapsutveksling og nettverksbygging.

– Vi vil inspirere til en mer bærekraftig bransje ved å øke bevissthet, heve kunnskapsnivået og gi oppmerksomhet til saker som betyr noe.

Det er ingen regler eller krav til influensere og andre profiler som vil være med i stiftelsen, annet enn at de må donere en del av overskuddet sitt.

– I dag sitter mange påvirkere på hver sin kant uten noen å sparre med. Vi ønsker derfor at stiftelsen skal være en arena for diskusjon og erfaringsutveksling som samler disse menneskene i et fellesskap. Vi skal ikke rette pekefingre mot noen, men heller dele kunnskap og erfaringer slik at vi sammen kan bruke påvirkningskraften vår på en klokere måte.

– Proffe seg opp

ACS Finans og Tripletex bidrar med regnskap, og Trigger Oslo er med som strategisk partner.

– For vår del handler det om å kunne være en faglig bidragsyter, samtidig som at vi som rådgivere får muligheten til å lære ved å være tett på konkrete problemstillinger, sier daglig leder i Trigger Oslo, Bente Kvam Kristoffersen.

Hun tror dette samarbeidet vil gi økt forståelse.

– Det gir oss muligheten til i større grad å utfordre og være med på utviklingen av denne delen av bransjen og det synes vi er veldig spennende.

Flere profiler har allerede knyttet seg til stiftelsen, blant andre Kristin Gjelsvik, Sophie Elise, Tone Damli og Kasper Kristoffersen.

– At influenserbransjen nå ønsker å gi mer tilbake og proffe seg enda mer opp faglig, heier vi veldig på, avslutter Kristoffersen.

Powered by Labrador CMS