Jan Berthrand Danielsen
Jan Berthrand Danielsen

MENINGER:

Tøffe tider krever tøffe valg. Slik styrker du din digitale markedsføring for de kommende årene.

«Nesten alle virksomheter er pessimistiske til de økonomiske utsiktene for 2023. For å komme seg ut av de mørke skyene er det viktig å ta gode valg. For dagens markedsførere vil det blant annet bety å satse mer på egne kanaler og ta mer eierskap til egen data», skriver Jan Berthrand Danielsen.

Publisert

Det virker som en evighet siden utsiktene så lyse ut. En evighet siden utsiktene for økonomisk vekst, forutsigbare rammevilkår og trygge forsyningskjeder var like sikkert som banken. I dag er det eneste som er sikkert, at alt er usikkert.

På vei inn i et nytt år tar vi med oss etterslepet av covid-19, krigen i Ukraina, den eskalerende handelskrigen mellom USA og Kina, ødelagte forsyningskjeder, energikrise, økende inflasjon og høyst sannsynlig en lang og stygg resesjon. Det er mørke skyer så langt øyet kan se.

Her til lands kunne vi nylig registrere i en fersk undersøkelse fra BDO at pessimismen blant Norges handelsbedrifter aldri har vært større enn nå.

De stygge økonomiske utsiktene har fått virksomheter verden over til å skru igjen på markedsføringskrana. Plattformgigantene har falt som kampesteiner på børsene og har sparket tusenvis av ansatte for å redusere kostnader.

Også her hjemme er det tegn på at markedsføringsbudsjettene strammes til.

Ifølge Anfo tror hele 84 prosent av norske annonsører på en forverring av norsk økonomi i 2023, og så mange som 25 prosent av norske annonsører at de vil redusere sitt markedsføringsbudsjett til neste år. Og for første gang siden Facebook dukket opp, svarer flertallet av norske annonsører at de vil bruke mindre penger på plattformen.

Ingen slipper unna

Heller ikke søke-giganten Google har klart å unnslippe de mørke skyene. Google har blant annet sett seg nødt til å utsette avviklingen av tredjeparts-cookies for tredje gang. Nå skal det sies at for nærmere 60 prosent av dagens norske nettrafikk, som kommer via nettleserne Safari og Firefox, er den avviklet allerede.

Og når tredjeparts-cookien i praksis er avviklet, blir det særs viktig at dagens markedsførere setter av tid fremover til å utforske alle alternativene i markedet, for å være godt forberedt til den kommende stormen som venter.

Skill deg ut fra konkurrentene

Og her er det viktig å advare mot «minste motstands vei», som er en fristende vei å gå når både penger og tid er knapphetsfaktorer. Utfordringen er at den minst komplekse veien ofte er den mest standardiserte. Og den mest standardiserte er også den minst unike, noe som gjør det vanskelig å skille seg ut fra konkurrentene.

Det er ikke til å stikke under stol at bruk av sosiale medier og søk er lett tilgjengelige virkemidler. Samtidig har det blitt stadig vanskeligere å rettferdiggjøre investeringene, blant annet fordi tilliten til den innsikten man har fått tilbake er redusert, samtidig som kostnaden for å annonsere på plattformene har økt kraftig i løpet av de siste årene.

Det fremstår mer og mer kritisk å velge riktig teknologi og riktige partnere for å kunne skille seg ut fra konkurrentene gjennom markedsføring.

Ta større kontroll over egen skjebne

Et viktig strategisk grep kan være å satse mer på egne kanaler og ta eierskap til egen data. Det gir deg mer kontroll og oversikt over dine egne investeringer, i tillegg til bedre beskyttelse og respekt for brukernes data etter hvert som tredjeparts-cookien avvikles.

For det er ingen tvil om at morgendagens markedsføring tilhører dem som har en god førsteparts-ID-strategi.

Her har jeg fire råd for å styrke din digitale markedsføring for årene som kommer:

  1. Undersøk og analyser kampanjedataene dine. Et godt sted å begynne er å se på fordelingen av budsjettene dine ned på de forskjellige nettleserne. Hvor stor andel av trafikken på egne sider får du i dag fra Safari og Firefox, sammenlignet med Google Chrome? Kampanjebudsjettene dine bør speile dette.

  2. Test, test og test for å kunne sammenligne, lære og optimalisere markedsføringskampanjene dine.

  3. Involver alle relevante interessenter og beslutningstakere i alt fra funn, endringer og konklusjoner, slik at dere i fellesskap kan avdekke videre konsekvenser på tvers av de forskjellige avdelingene i virksomheten.

  4. Og til slutt; test, test og test igjen i det som bør være en uendelig sirkel av læring, tilbakemelding og optimalisering.

Det er mange måter å komme seg gjennom en mørk sky. Man kan vente til utsikten er bedre, eller jobbe kollektivt for å komme seg styrket ut av den forventede nedgangen.

Med tanke på at vi vet at de neste årene blir tøffe, enten vi liker det eller ikke, er nok sannsynligheten større for at du ikke bare overlever, men kommer deg styrket ut i andre enden, ved å ta skjebnen i egne hender, fremfor at andre gjør det for deg.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS