En kampanjeperiode med kutt i prisene på fisk førte til kraftig øke i salget.
En kampanjeperiode med kutt i prisene på fisk førte til kraftig øke i salget.

Kuttet momsen – solgte 500 tonn mer fisk

Da Kiwi innførte «momskutt» på fisk denne høsten, kastet Rema 1000 og Coop Extra seg med. Resultatet? Nordmenn valgte fisk til middag.

Publisert

Det skriver Norges Sjømatråd i en pressemelding.

– Det er gledelig å se at folk ønsker å spise mer fisk.

457 tonn mer fisk

Det sier Agnete Bell fra Norges sjømatråd. Hun applauderer Kiwi sitt initiativ om å heve folks fiskekonsum ved å senke prisen tilsvarende momsen.

Kampanjen varte i seks uker, fra midten av august til 1. oktober. 

Kiwi solgte 457 tonn mer fisk i kampanjeperioden, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er en økning på 48,4 prosent.

Frossen laks ble en vinner

Bell forteller at frossen fisk ble en hit for alle de tre lavpriskjedene som deltok i kampanjen.

– Salget gikk opp med 25 prosent i volum hos lavpriskjedene totalt, sammenlignet med fjoråret. Laks var en soleklar favoritt, med en volumøkning på hele 43 prosent.

Også bearbeidede fiskeprodukter, som fiskekaker, fiskeburgere, fiskegrateng og panert fisk, fikk en solid økning.

Powered by Labrador CMS