Randi Hagen Eriksrud forteller hvordan hun ved tilfeldighet havnet på en bedriftspresentasjon hos GK. Snart er hun ny kommunikasjonsdirektør i Osloskolen.

Begynte i byrå fordi hun fikk gratis pizza

Randi Hagen Eriksrud har satt søkelyset på nordmenns alkoholvaner. Nå skal hun tilbake til skolen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I mer enn tre år har hun vært generalsekretær i Av-og-til. Om kort tid er Randi Hagen Eriksrud klar for samfunnsoppdraget som kommunikasjonsdirektør i utdanningsetaten i Oslo kommune.

Jeg gleder meg til å jobbe med skole fordi den betyr mye for barn og familier, og har en enormt viktig funksjon i samfunnet vårt. Jeg har selv barn i Osloskolen, og ser hver dag hvor viktig den er for faglig og sosial utvikling. Jeg gleder meg til å jobbe i en stor og mer kompleks organisasjon enn jeg er i nå, og å jobbe godt med kommunikasjon ut mot en så bred og sammensatt målgruppe som Osloskolen har, sier Eriksrud.

Forberedelse av skoleåpninger i hele Oslo blir kommunikasjonsdirektørens første oppgaver når skoleåret igjen starter etter sommeren. Da håper hun på en mer normalt tid for elever og lærere enn det året som avsluttes nå. Hun er godt i gang med forberedelsene til ny jobb, slik at overgangen blir så enkel som mulig.

– Jeg må snakke med folk, være nysgjerrig og stille mange, og forhåpentligvis gode spørsmål. Jeg leser alt som er relevant, også skal jeg sørge for at jeg er godt uthvilt og klar til å ha en bratt læringskurve i august, sier hun.

Lokket med pizza

Eriksrud er utdannet statsviter, og har jobbet med kommunikasjon de siste 16 årene. Hun har jobbet i byrå og i offentlig og ideell sektor. En periode drømte hun om å bli journalist, men endte opp med hovedfag i sammenliknende politikk i stedet for. En tilfeldig bedriftspresentasjon hos Geelmuyden Kiese styrte henne inn mot kommunikasjonsfaglig arbeid.

– Jeg har alltid vært opptatt av språk og glad i å lese og skrive, og mot slutten av studiene gikk jeg på bedriftspresentasjonen til GK. Litt fordi jeg var nysgjerrig på kommunikasjonsbransjen, og mye fordi de serverte gratis pizza. Et halvt år senere startet jeg hos dem, og fikk en enormt bratt læringskurve i løpet av mine første fire år i yrkeslivet.

Og siden tiden med gratis pizza i GK, har Eriksrud opparbeidet seg en lang og bred erfaring innen kommunikasjonsroller, men understreker allikevel at hun beveger seg utenfor komfortsonen.

– Men jeg tror det er viktig og bra, og bidrar til økt trivsel fordi man er nødt for å lære noe nytt. Jeg skal være forsiktig med å si mye om utfordringene før jeg kjenner etaten bedre, men med 90.000 elever og lærlinger, 17.000 ansatte og et viktig samfunnsoppdrag, sier det seg selv at Osloskolen har viktige målgrupper både internt og eksternt som det skal kommuniseres målrettet og effektivt med.

Ønsket seg tilbake til en virksomhet

I Av-og-til har hun jobbet jobbet med å endre folks alkoholvaner. En organisasjon som har hele den norske befolkningen som drikker som målgruppe.

Det er et krevende kommunikasjonsoppdrag å få folk til å se og utfordre egne alkoholvaner. Vi har en forenklet forestilling av hva det vil si å ha problemer med alkohol i Norge, og en tendens til å tenke at det angår alle andre enn oss selv. En av utfordringene for organisasjonen har vært å få frem at alkovet er å ha et bevisst forhold til hvordan man drikker alkohol, og at det angår alle.

Fra hverdags utfordringer omkring voksnes alkoholbruk rundt barn og balansegangen mellom å dra på nok i bruk av virkemidler for å skape en kommunikasjon som virker i Av-og-til, ser hun flere likhetstrekk i jobbene hun har hatt opp gjennom årene.

– Uansett byrå, offentlig eller ideell sektor, handler det kommunikasjonsfaglige om å forstå målgruppen, og ta kunnskapsbaserte veivalg som er godt forankret i organisasjonen. I byrå jobbet jeg med mange kunder parallelt, og var inne i flere ulike bedrifter, virksomheter og samfunnsoppdrag i løpet av en dag. I Av-og-til har jeg brukt mye tid som talsperson, i media og som foredragsholder, og vært den som har fått gode råd fra mine kolleger.

Etter tre og et halv år med å opplyse om alkoholvaner, er hun klar for å legge det bak seg.

– Nå skal jeg tilbake til å lede kommunikasjonsarbeidet i en virksomhet, og det gleder jeg meg til. Det har vært spennende å lede organisasjonen og å jobbe med samfunnsoppdraget om å få folk til å reflektere og endre alkoholvaner, men nå føler jeg tiden er inne for at andre skal løfte Av-og-til videre og jeg kan prøve meg på noe nytt, avslutter Eriksrud.

Powered by Labrador CMS