– Vår signering er et initiativ til å bidra positivt til det grønne skiftet, sier Marius Husebø-Evensen.

– Vi ønsker å få på plass tydeligere rammer rundt vårt bærekraftsarbeid

Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation har signert Grønnvaskingsplakaten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi signerer fordi vi ønsker å få på plass tydeligere rammer rundt vårt bærekraftsarbeid, og vår signering er et initiativ til å bidra positivt til det grønne skiftet, sier Marius Husebø-Evensen, som er kommunikasjonssjef for de tre selskapene der Schibsted, Amedia og Polaris står på eiersiden.

Dette kommer fram i en pressemelding torsdag.

Nysigneringen av Grønnvaskingsplakaten gjelder for distributøren Helthjem, frokostleverandøren Morgenlevering og teknologiselskapet Distribution Innovation (DI). Og med dette ønsker de å tydeliggjøre deres satsing på bærekraft, og forplikter seg med dette til å følge plakatens råd.

Grønnvaskingsplakaten

  • Grønnvaskingsplakaten ble lansert i juli 2020 og er utarbeidet av organisasjonen Skift, i samarbeid med ZERO og WWF.
  • Grønnvasking er en en form for misledende markedsføring der en virksomhet fremstilles som mer bærekraftig enn den faktisk er.
  • Plakaten omfavner alle FNs 17 bærekraftsmål.
  • Hittil har 400 norske selskap signert grønnvaskingsplakaten.

Statistikk fra Miljødirektoratet viser at omtrent 32 prosent av klimagassutslipp i landet kommer fra transport – og veitrafikken står for cirka halvparten av dette.

– Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå dette målet, men er samtidig sikker på at det er mulig gjennom hardt arbeid og dedikasjon.

De tre selskapene har satt som mål å redusere klimagassutslippene med hele 50 prosent innen 2025. Dette skal skje gjennom blant annet økt elektrifisering og optimalisering av rutenettverket.

– Bærekraft har alltid vært en grunnleggende og viktig verdi for oss. Vi jobber kontinuerlig for å bli bedre, og nå får vi muligheten til å tydeliggjøre arbeidet vi gjør.

Powered by Labrador CMS