– Folk gjennomskuer om man prøver å vise et glansbilde og drive grønnvasking.

Fuchs med ny direktørstilling i Oda: – Må kommunisere dønn ærlig med kundene

Gir fra seg rollen som kommunikasjonsdirektør for å jobbe med hårete bærekraftsmål.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det viktigste er å være troverdig, samtidig som det må være tydelig og transparent. Jeg tror man tjener på å være åpen om hva man jobber med, og hvilke problemer som oppstår underveis, sier Louise Fuchs til KOM24.

I snart tre år har hun vært kommunikasjonsdirektør i Oda, og parallelt med stillingen har hun jobbet med bærekraft. Nå gir hun fra seg rollen som kommunikasjonsdirektør, og begynte året som Odas bærekraftsdirektør globalt.

Blir gjennomskuet

– Jeg tror det ligger en stor verdi i å kommunisere dønn ærlig med kundene. Folk gjennomskuer om man prøver å vise et glansbilde og drive grønnvasking. Derfor ser jeg stor verdi i å dele det man ikke får til eller synes er utfordrende. Det kan være vanskelig og skummelt og blottlegge seg, men det kan føre til at man mobiliserer løsninger med kunder eller samarbeidspartnere.

Den nye bærekraftsdirektøren tror det er et vinn-vinn-forhold å dele åpent og ærlig.

– Vi sitter ikke på fasiten når det gjelder bærekraft, og det er det helt greit å innrømme. Mye av dette er det ingen som har jobbet med før, derfor er det ingen grunn til å «late» som. Det viktigste er å vise at man er nysgjerrig og at man ikke er redd for å kommunisere de feilene man eventuelt gjør underveis.

Oda, tidligere Kolonial.no ble etablert i 2013, og opplevde en vanvittig vekst i markedet da landet stengte ned.

– Vi var veldig heldige fordi vi allerede var i vekst da pandemien begynte, det var en stor grunn til at vi klarte å mobilisere den kapasiteten vi trengte på svært kort tid.

Essensielt om man ønsker vekst

Fra å levere varer i plastposer gikk de i 2019 over til å levere i pappesker. Neste mål er å halvere utslipp i egen verdikjede og på maten de selger.

– Det er todelt og et veldig hårete mål. Egen verdikjede har vi kontroll på, men verdikjeden som begynner ved bestilling i kommunikasjonsflaten med kundene handler om vaner, og vi må oppnå reduksjonsmålet uten at det går på kompromiss med kundeopplevelsen eller lønnsomheten.

Skal man kommunisere og jobbe med bærekraft globalt er det et stikkord Fuchs trekker fram.

– Skalerbarhet, i alt man gjør. Da gjør man det lettere for seg selv fordi man kan innføre det samme flere steder. Det er helt essensielt om man ønsker å vokse stort og riktig.

Den nye kommunikasjonsdirektøren er allerede på plass, men Fuchs røper ikke hvem som er hennes arvtaker ennå.

– Men jeg kan love at det er en spennende og flink person som kommer til å gjøre en fantastisk jobb for Oda.

Powered by Labrador CMS