Kommunikasjonsstaben i Arkivverket la seg flate etter kritikk av en stillingsutlysing i oktober. Nå tilbyr de plassen til andre. Lengst bak: Elisabeth Pestalozzi Ueland, Helene Mo, Anne-Grethe Danielsen og Ingvild Aarøe Tønnesen.Foto: Idunn Regine Uri Jacobsen / Arkivverket
Nylig la Arkivverket seg flate – nå tilbyr de utlån av flatleggingsplassen
– I utgangspunktet hadde vi ingen planer om å gjøre noe eller svare på denne posten.
Men da Arkivverket ble tagget i flere poster og folk kommenterte at de håpet Calvin Klein ville løse dette à la Arkivverket – ble det aktivitet i felleschatten.
Foto: Kjetil Sviland / Arkivverket
– Normalt legger vi ikke ut poster på lørdager, men her tenkte vi at vi måtte være raske og at det ikke kunne vente til mandag. I chatten kom vi fram til at vi måtte legge ut noe kjapt.
Og dermed var favoritt gangen til Tønnesen nok en gang i sentrum.
– Jeg fant et bilde av vår nå mest berømte gang i arkivet, og det passet jo perfekt i dette tilfellet. Så da var det enkelt å vise at flatleggingsplassen vår var tom og klar for nye flatleggelser.
Foreløpig har ingen meldt interesse for å legge seg flat i gangen til Arkivverket.
– Det er ingen som har meldt interesse for den ennå – og vi har ikke hørt noe fra Calvin Klein.
De ble heller ikke tagget i Linkedin-posten til Arkivverket.
– For det første har de en internasjonal side, og for det andre gjorde vi dette for moro. Vi synes formuleringen vår er retorisk morsom, og igjen hadde vi ikke sett for oss at det skulle «ta av».
Nådde 200,000 fra gulvet
Her er et utdrag av den nye omtalte annonsen til Calvin Klein.Skjermdump
Den forrige Linkedin-posten der de la seg flate skapte en rekkevidde nær 200,000 mennesker i løpet av noen dager, og HR-avdelingen fikk henvendelser fra folk som hadde fått med seg «legge-seg-flat»-stuntet og hadde fått øynene opp for Arkivverket som en potensiell arbeidsgiver.
– Vi synes det er veldig gøy at noe så enkelt som å legge seg flat har gitt oss så mye positiv oppmerksomhet. Flere av tilbakemeldingene går på at folk ikke hadde forventet en slik side ved oss, og vi hadde heller ikke forestilt oss at vi skulle trende i sosiale medier.
– Vi legger ut noe fordi vi synes det er viktig eller morsomt – ikke fordi vi forventer eller håper på viral spredning. Og i dette tilfellet var det veldig morsomt å kunne spille videre på den forrige posten.
Tønnesen forteller at suksessen i sosiale medier gjør at de får mer spredning omkring Arkivverket.
– Det at flere oppdager oss og viser interesse for oss, er veldig hyggelig. For det viktigste er at folk vet at vi eksisterer og tenker at det kan være spennende å jobbe hos oss.
Det har så langt ikke lykkes KOM24 å komme i kontakt med Petter Gedde som er kontaktperson for stillingen som Brand Manager til Calvin Klein i Oslo, mandag.