Ståle Lindblad skriver om sosiale medier og instagram.
Ståle Lindblad skriver om sosiale medier og instagram.

Analyse:

Hvordan kan postene dine på Instagram bli mer synlige når andre søker?

Instagram letter på sløret, og forteller hvordan søkefunksjonen virker og hvilke planer de har for framtiden.

Publisert

Instagram har tidligere fortalt hvordan algoritmene velger postene som vises i nyhetstrømmen, Stories og Reels. Nå følger de opp med å gi oss litt mer innsikt i søkefunksjonen.

Søkefunksjonen i Instagram er tekstbasert i dag. Det vil si at det er teksten i postene, brukernavnet og bioen som avgjør om en post vises i søkeresultatet ditt eller ikke. Innholdet i bildet eller videoen har ingen på virkning. I hvert fall ikke ennå. Mer om det senere.

Når du taster inn et søkeord på Instagram, så lages et utvalg basert på poster som har søkeordet i brukernavet, bioen, sted, emneknagger eller annen tekst i posten. Utvalget rangeres så etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:

- Søketeksten din. Hvor nøyaktig og hvor mange tilfeller av samsvar mellom teksten i posten og søketeksten din. Eksakt treff rangeres høyere enn delvis treff.

- Aktivitetene dine. Poster fra kontoer du følger, emneknagger du følger, poster du har engasjert deg i eller sett på tidligere rangeres høyere i søkeresultatet.

- Andre brukeres aktivitet med posten. Populære poster og poster fra populære kontoer rangeres høyere. Det vil si poster som har fått mange klikk, mange likes, mange delinger og poster fra kontoer med mange følgere.

Poster som bryter med Instagrams innholdsanbefalinger skjules eller skyves ned i søkeresultatet. Det samme gjelder poster fra kontoer som ofte bryter anbefalingene. I tillegg til vold, sex og medisinsk feilinformasjon, inkluderer det blant annet klikkfisking, falske nyheter og reposting av andres innhold uten å tilføre mer innholdsverdi.

Slik ser det ut om du søker på «space» på Instagram nå.
Slik ser det ut om du søker på «space» på Instagram nå.

Slik blir du mer synlig i søk

Siden søkefunksjonen i dag er basert på treff i tekst på profilen din og postene dine, så er det viktig at du bruker tekster som reflekterer de temaene du ønsker å være synlig for:

- Bruk et profilnavn eller brukernavn som reflekterer innholdet i bildene og videoene du poster.

- Inkluder relevante nøkkelord, steder og temaer i bioen din. Ønsker du å være spesielt synlig i et lokalt område, bør du ha med det i bioen din.

- Bruk relevante nøkkelord og emneknagger i beskrivelsen av postene dine. Vær oppmerksom på at Instagram søk kun søker i beskrivelsen av posten, ikke i kommentarene under.

Pass på at du ikke bryter Instagrams innholdsanbefalinger. Hvis Instagrams systemer tolker teksten din som klikkfisking vil den virke mot sin hensikt, og posten blir mindre synlig.

Hva kommer i fremtiden

Instagram jobber med å utvikle søkefunksjonen. Uten å gå i detalj, så ønsker de at søk i større grad skal bidra til at du blir inspirert og oppdager nytt innhold. Det innebærer, ifølge selskapet, at hele søkeopplevelsen vi bli endret så søkeresultatene blir enklere å navigere i enn de er i dag. De jobber også med å forstå søketekster bedre, så resultatene skal bli mer relevante.

En endring Instagram er konkrete på er at de i fremtiden vil bruke innholdet i bilder og videoer i utvalget, ikke bare teksten. Det betyr at et søk på ordet «space» vil gi deg bilder av verdensrommet og bilder relatert til verdensrommet selv om ordet «space» ikke er nevnt i teksten.

Powered by Labrador CMS