Daglig leder Ivar Tjønsø og senior webutvikler og deleier i selskapet, Line Johansen.

Nettrakett gjør grep for å holde på kompetansen i nord

Har laget en video for å tiltrekke seg søringer: – Vi ser altfor ofte at kompetansen vi etterspør i vår bransje forsvinner sørover, sier daglig leder.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det digitale mediebyrået Nettrakett introduserer hospiteringsordninger for studenter, og stiller seg til disposisjon som erfaringsarena og sparringpartner. Studenter innen webutvikling og digital markedsføring får nyttig byråerfaring underveis som studiene gjennomføres, samt kontorplass i Nettraketts lokaler, enten i Tromsø eller på Sortland.

– Vi ser altfor ofte at kompetansen vi etterspør i vår bransje forsvinner sørover, sier daglig leder i Nettrakett Ivar Tjønsø, til KOM24.

Den nye hospiteringsordningen håper han kan bidra til å snu den trenden.

– Vi ønsker å vise at vi er et godt alternativ for å bli værende etter studiene, og at det virkelig begynner å skje veldig mye spennende her oppe i nord.

Knytter bånd tidlig i studietiden

Tjønsø forteller om en markant endring i forespørsler til byrået den siste tiden.

– Folk er på vei ut av korona-dvalen og innser at digitale strategier er viktig for å skape synlighet som igjen skaper resultater. Oppgavene og casene blir stadig mer spennende, og vi tror det vil bli like interessant å sitte i nord å jobbe med nordnorske bedrifter, som det er å jobbe for byråer andre steder i landet.

Nettrakett ser for seg å ansette inntil ti personer i løpet av 2022. Og noen av disse ansettelsene vil være studenter som deltar på hospiteringsordningen.

Våre ambisjoner er selvsagt å holde på disse kandidatene her oppe. Ordningen gir anledning til å knytte tette bånd med dyktige digitale markedsførere på et tidlig tidspunkt i studietiden, noe som er en god investering for fremtiden til Nettrakett og det kreative miljøet i nord, mener Tjønsø.

Rekrutterer de som har det lille ekstra

Hospiteringsperioden bidrar til at studenten blir godt kjent med Nettrakett, og i tillegg får studentene muligheter til å vise seg fram som en potensiell arbeidstaker i byrået og knytte seg til et levende byråmiljø.

– Og på denne måten kan vi finne ut om byrået og studenten er en god match. Det er åpenbart at vi ved endt studie vil gjøre rekrutteringer blant de som har «det lille ekstra» som vi leter etter, forsikrer han.

For utenom et miljø i utvikling og store vekstplaner, har byrålederen enda et knep for å friste studentene i nord til å bli, og samtidig tiltrekke søringer til å ta turen nordover.

– Vi er utrolig stolt av den spektakulære naturen den nordlige delen av landet kan tilby, som i tillegg befinner seg rett utenfor dørene fra lokasjonene våre. I tillegg til det åpenbare, vil man også blir en del av et unikt nybrottsarbeid. Her hos oss har den enkelte stor påvirkningskraft, og man kan i stor grad være med å på å forme hverdagen selv.

Kristian Stavem er student ved Noroff og en av hospitantene hos Nettrakett.

Innblikk i en vanlig dag

For øyeblikket er det tre studenter som tilhører kontoret på Sortland. Og Tjønsø åpner for å ta inn minimum to studenter til avdelingen i Tromsø. Byrået er også lærlingbedrift for videofag og IKT.

– Innen digital markedsføring har vi dedikerte ressurser som følger opp studentene, og som hospitant får man i en kortere eller lengre tidsperiode innblikk i en vanlig arbeidsdag i et mediebyrå, og ikke minst muligheten til å sparre med et bredt fagmiljø i forbindelse med det pågående studiet.

Studentene får reell erfaring som kan knyttes opp mot studiet sitt og involveres i pågåendede prosjekter eller oppdrag, under oppsyn fra erfarne kolleger i byrået.

Powered by Labrador CMS