Mark Zuckerberg rullet ut oppdateringene 14. juli, Andrea Brygard fra Elg er usikker på hvordan reaksjonene vil bli.
Mark Zuckerberg rullet ut oppdateringene 14. juli, Andrea Brygard fra Elg er usikker på hvordan reaksjonene vil bli.

Instagram innfører betalt innhold

– Blir spennende å se om folk er villige til å betale, forteller SoMe-ekspert i Elg, Andrea Brygard.

Publisert

Tirsdag 14. juli innførte Instagram en ny funksjon, hvor kreatører på Instagram kan lage innhold som følgere må betale for å se.

730.no skrev om dette først i Norge.

Sosiale medier-ekspert i Elg, Andrea Brygard, er usikker på hvordan det vil slå ut.

– Jeg tenker umiddelbart at det kanskje ikke kommer til å fungere. Det er såpass mye gratis inspirasjon på Instagram, så det blir spennende å se om brukerne er villige til å betale for innhold, sier hun til KOM24.

Hun sier det er andre plattformer hvor dette fungert, men som leverer annerledes innhold enn Instagram.

– Vi ser det fungerer på OnlyFans, men det er en helt annen type plattform med annet type innhold. Det blir spennende å se hvordan de som velger å bruke det kommer til å differensiere mellom gratis og betalt innhold.

Brygard forteller at det er tydelig at Instagram er i en utviklingsfase.

– Instagram er en fin kanal som jeg liker veldig godt, men jeg liker premisset med at det er gratis. At man forandrer dette kan skape både reaksjoner og motreaksjoner, siden dette ikke var premisset siden start. Sosiale medier-plattformer er stadig i utvikling, så det er vanskelig å spå hvordan dette vil slå ut.

Hun mener også det kan bli høy terskel når man må betale for å se innholdet.

– Instagram har blitt en ganske polert plattform. Det vil nok ikke forandre det.

Mark Zuckerberg forteller på Instagram-stories at han vil at plattformen skal være et sted hvor kreatører kan ha en jevn inntekt. Brygard er usikker på om dette vil fungere.

– Jeg tror ikke kreatører vil bruke Instagram som hovedplattform for å tjene penger med det første. Det tar tid å bygge opp den måten å skape innhold på. Noen store profiler vil nok teste det ut, men sånt tar tid, sier hun.

Brygard tror allikevel dette muligens kan være veien videre for Instagram og andre plattformer.

– Det kan være fremtiden, men også ikke. Kreatører må kunne tjene penger på det de driver med. Instagram tilrettelegger nok for betalingsbasert innhold så kreatører velger å bli på plattformen, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS