Byråledere i Norge går ikke blindt inn i utfordringene, og jeg er trygg på at det jobbes iherdig med å sikre seg på best mulig måte.
Byråledere i Norge går ikke blindt inn i utfordringene, og jeg er trygg på at det jobbes iherdig med å sikre seg på best mulig måte.

MENINGER:

Vi trenger ikke noe elektrosjokk

«Hele laget er jo allerede i angrep», skriver Andreas Thue.

Publisert

Hei Eirik Øiestad. Jeg leste i innlegget ditt om kommunikasjonsbransjen i KOM24, gjengitt fra din Linkedin-profil, og kan betrygge deg med at vi, og flere byrå med oss:

  • Er opptatt av å styrke laget slik at vi kan tilby den mest handlekraftige formasjonen.

  • Er i tett dialog med kunder om hvordan vår kompetanse kan hjelpe de med enda bedre svar på hvilken avkastning investeringene gir.

  • Jobber med å ta interne grep, som nettopp skal komme kundene våre til gode.

  • Er nede i purra hver dag uansett. Kundene verdsetter høy innsats alltid. De virkelig gode kundene er like lojale som oss, i gode og dårlige tider.

  • Er offensive og forteller kundene våre hva de trenger fremover, kanskje før de innser det selv?

Forstår at du mener vel

Jeg er trygg på at dine råd er konstruktivt ment, men sitter igjen med hovedinntrykket av at vi byråledere behøver sjokkterapi og at vi ikke ser isfjellet foran oss.

Dette er langt fra virkeligheten, og det største problemet i inngangen til en krise er det å bidra til å skape enda større usikkerhet. Jeg sier ikke at vi skal late som ingenting, men du scorer ikke mål om du putter hele laget i forsvar.

Etter å ha vært i byrå gjennom fire kriser er min erfaring at det verste som kan skje vår bransje, er at alle kundene utsetter avgjørelser samtidig fordi de er utrygge.

Det er en kjensgjerning at markedsføring og merkevarebygging blir om mulig enda viktigere i en krise. Det vi som byråer må gjøre er å sikre gode og stabile arbeidsplasser og tilby en forretningsmodell som gir mer for mindre.

Som analyseselskapet Gartner har slått fast: Når alle bremser i svingen er det de som tør å gasse som klarer seg best over tid. Andre byråsjefer jeg snakker med har i lang tid forsterket skroget på skuta, slik at de skal tåle å krasje med et isfjell.

Kalde hoder og varme hjerter

Byråledere i Norge går ikke blindt inn i utfordringene, og jeg er trygg på at det jobbes iherdig med å sikre seg på best mulig måte.

Sannheten er vel at de færreste ønsker å bidra til å skape mer usikkerhet enn det som ligger der allerede.

Når utfordringene står i kø er det viktigere enn noen gang å være modig. Kalde hoder, og varme hjerter.

Om du ønsker er jeg gjerne med på en debatt om hvordan vi arbeidsgivere best navigerer oss gjennom stormen som kommer.

Som president Roosevelt sa under the great depression: The only thing we have to fear is fear itself»

Powered by Labrador CMS