Eirik Øiestad.

MENINGER:

Byrå-Norge trenger en realitetssjekk på elektrosjokknivå

«Er kommunikasjonsbransjen orkesteret som valser ufortrødent på, mens skuta seiler rett mot et isfjell?», skriver Eirik Øiestad i Släger.

Publisert Sist oppdatert

Byrå-Norge trenger en realitetssjekk på elektrosjokknivå: inflasjon, høye strømpriser og stigende lånekostnader bekymrer vettet av folk og bedrifter flest. Over hele verden stålsettes det for krise.

I Canada har boligprisene sunket ni prosent siden februar. Mange økonomier er dårlig stilt, men det The Economist virkelig lurer på er hvordan i huleste det skal gå med de nordiske landene og vår astronomiske private gjeld.

Slakteren i Larvik lurer på om han må legge ned etter fire generasjoner med slakterstolthet. Rundt hjørnet er det opphørssalg i sportsbutikken, køen av folk som vil kjøpe fiskestang til halv pris tyder nesten på at det planlegges for matauke. Veikroa på Fåvang har skrudd av pizzaovnen fordi den sluker for mye strøm. Litt lenger opp i bakken koster dagskortet i Kvitfjell nå syke 680 kroner. Hvor mange familier tar seg råd til en skihelg da – og hvilke konsekvenser får det for han med den allerede nedslukkete pizzaovnen?

Hvordan preger dette debatten i kommunikasjonsbransjen? Min kollega Suzanne og jeg har gått gjennom om lag 100 av de siste sakene i våre bransjemedier KOM24 og Kampanje. Vi lette med lys og lykte etter saker som handler om økonomien og konsekvenser for bransjen og våre kunder av mulige økonomiske nedgangstider. Vi så etter reell bekymring og debatt.

Vi fant nesten NULL OG NIKS.

Ok, vi skal ikke garantere at vår research ikke har misset enkelteksempler på at noen ser lenger enn nesetippen sin og ut i verden rundt oss.

Men helhetsinntrykket er et ubestridelig faktum: Bransjen bryr seg katta om hva som skjer i verden, og i vår økonomi. Bransjen er opptatt av bransjestolleken, som nå har gått over i ren parodi. «VI STYRKER LAGET» og «VI RÅSTYRKER LAGET». Det er så mye lagstyrking, og så utrolig lite om hva vi skal bruke styrkingen på.

Det andre er prisutdelinger histen og pisten, og andre navlegravende bransjeeventer. Priser er den nye oljen. Eventer skal vi varme oss på når kulda setter inn.

1 av 5 bedrifter frykter konkurs, og mange flere forventer at vinteren blir tøff. Skal vi dømme ut fra bransjens kommunikasjon gjennom egne fagmedier er byråene enten uvitende om eller likegyldige til denne bekymringen.

Vi får de byråene vi fortjener. Vi i Släger har vel også bidratt til at det snakkes om stoler og sånt. Men tiden vi lever i akkurat nå krever mer av oss som bransje. Vi må ned i purra, og være viktige for kundene våre når det virkelig gjelder.

Ønsker vi bare å være der når smørbrødene er like høye som renta er lav, og alle svever som Rune Rudberg over Europa? Eller skal vi levere livsnødvendig strategisk rådgivning og substansielle løsninger som hjelper bedrifter og redder arbeidsplasser gjennom uhyre krevende tider?

For oss har svaret vært klart lenge. Og hvis bransjen virkelig vil bety noe i denne verden må vi ikke bare endre «fokus». Da må vi endre oss helt, og det må synes.

Dette innlegget ble først publisert på Eirik Øiestads Linkedin-profil og er publisert i KOM24 etter hans samtykke.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS