Blant partnerne som støtter Googles nye initiativ er Snap Inc, eierselskapet til Snapchat.

Google følger etter Apple

I fjor skapte Apple furore ved å skru av all sporing av brukernes aktiviteter i iOS 14.5. Annonsører som ville spore brukerne måtte be om lov først. Nå følger Google etter og varsler at de vil gjøre noe tilsvarende i Android.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I følge en undersøkelse takker 96 prosent av de amerikanske Apple-brukerne nei til å bli sporet. Nå har Google innsett at de må gir Android-brukerne et tilsvarende tilbud for å unngå at Android-brukere som er opptatt av personvern skal flykte til konkurrenten.

Selvhjelp

I en bloggpost sier Google at de vil fjerne advertising ID, en funksjon som sporer brukerne på tvers av ulike applikasjoner i Android, og erstatte den med mer personvernvennlig teknologi.

Da konkurrentene begynte å blokkere tredjeparts informasjonskapsler i sine nettlesere, etablerte Google prosjektet Privacy Sandbox for å utvikle teknologi som skal erstatte informasjonskapslene. Nå utvides Privacy Sandbox til å også finne en erstatning for advertising ID og sporing av brukere med Android-telefoner.

Akkurat som de gjorde da konkurrentene blokkerte informasjonskapsler i nettleserne, sier Google at de vil bruke tid på å erstatte advertising ID med en mer brukervennlig teknologi. De hevder å ta hensyn til sine partnere, men det er nok liten tvil om at de først og fremst gjør det av hensyn til sine egne annonseinntekter. En av de største taperne når sporingsteknologien i mobiltelefoner og nettlesere forsvinner er Google selv. I fjerde kvartal i fjor hadde de 543 milliarder kroner i inntekter fra annonser. Et løfte om å følge etter Apple «om en stund» gir dem tid til å utvikle teknologi som kan erstatte dagens sporing.

Google lover at deres egne apper ikke vil få særbehandling, og vil måtte forholde seg til endringene på lik linje med apper fra eksterne utviklere.

Slik kan du selv blokkere

Det er etablert en egen Android-side i Privacy Sandbox hvor de første skissene til nye teknologier allerede er lagt ut. Hensikten er at utviklere skal teste ut og gi tilbakemelding på forslagene underveis i utviklingen. Tilbakemeldingene fra slike tester førte nylig til at Google stoppet utviklingen av FLoC som erstatning for tredjeparts informasjonskapsler, og erstattet det med det mer brukervennlige Google Topics.

Blant partnerne som støtter Googles nye initiativ er Snap Inc, eierselskapet til Snapchat.

  1. Du kan selv blokkere advertising ID

Hvis du er lykkelig bruker av en Android-telefon trenger du ikke vente på Google for å blokkere advertising ID fra å spore deg. Du kan selv skru av funksjonen i Android.

For å skru av annonse IDen går du inn på Innstillinger – Google – Annonser eller Innstillinger – Personvern – Annonser. Da kan du velge å nullstille annonse IDen eller slette den.

Powered by Labrador CMS