Facebook er ikke det beste stedet for å nå kundene dine, skriver Nina Furu.
Facebook er ikke det beste stedet for å nå kundene dine, skriver Nina Furu.

MENINGER:

Slapp av, markedsfører. Du klarer deg uten Facebook!

«Det største salget ditt kommer antakelig ikke til å komme fra sosiale medier i det hele tatt. Det kommer til å komme fra de eldste digitale kanalene som finnes: E-post og SMS.», skriver Nina Furu.

Publisert

Mange er bekymret fordi Meta rasler med sablene og truer med å stenge Facebook, Instagram og Messenger for brukere i Europa. At de var ganske raskt ute og motsa seg selv i etterkant, har ikke forhindret at folk lurer på hva i all verden de skal gjøre med markedsføringen sin om Meta forsvinner.

Til dem vil jeg gjerne si: Slapp av! Det finnes en haug med digitale kanaler, og Facebook er ikke engang største når man ser på digital markedsføring som en helhet. Og det bør man faktisk, for sosiale medier er bare en liten del av virkemidlene vi har til rådighet.

Aller størst i markedet er Google, som står for hele 66% av trafikken til norske nettsider. Når kundene kommer fra Google, i stedet for fra Facebook eller andre sosiale medier, er det dessuten en langt høyere prosent av de som finner deg som faktisk kjøper. Det er fordi du på Google blir funnet av de som faktisk leter etter det du selger, og ikke bare de som slår i hjel tid.

Du kan bli synlig på Google på to måter: Ved å kjøpe annonser, eller ved å ha innhold som er så bra at du rangerer godt uansett. Annonser på Google kan du sette opp selv, og du betaler faktisk kun når noen klikker på annonsen din.

Vil du ikke betale, kan du jobbe med søkemotoroptimalisering, eller SEO. Det er gratis å få synlighet på denne måten, og du som har fysisk beliggenhet kan starte med å registrere deg på google.com/business slik at du får firmaet ditt inn på kartoppføringene til Google. I tillegg så handler det om å lage innhold som dine kunder - og ikke minst dine potensielle kunder - faktisk etterspør. Selger du for eksempel sykler, er det mye penger i å komme opp når folk søker "Hvilken sykkel er best?" og lignende.

Men uansett om du betaler Google eller satser på gratis trafikk, så trenger du en nettside. Det er innholdet på nettsiden din som avgjør hvor godt du rangerer på Google, og det er på nettsiden du faktisk kan lande et salg når noen klikker på Google Ads-annonsen din.

Og du trenger en nettside helt uavhengig av Google også, fordi det er her du har muligheten til å presentere produktene dine, firmaet ditt, og å lage innhold som svarer på spørsmål kundene har. Hvis du har små budsjetter, kan du med Wordpress.org lage og drive et nettsted for en tusenlapp i året. Installerer du WooCommerce i tillegg, så kan du til og med lage deg nettbutikk uten at det koster mer. Da kan du dessuten sette opp en gratis produktfeed til Google også, så kommer alle produktene dine inn til Google Shopping. Mer gratis salg!

Men OK, hvis du gjerne vil bruke sosiale medier, så finnes det også en rekke alternativer til Facebook og Instagram. For alle som jobber business-to-business er jo Linkedin en selvfølge, og for alle som lager videoer (og det bør man jo, når man driver med markedsføring i dag) er YouTube en absolutt sentral distribusjonskanal.

For deg som har blogg, nettbutikk eller jobber i reiseliv, er Pinterest en annen gratis kanal du kan bruke med stort hell, og driver du med informasjonsformidling eller engasjerer deg i samfunnsdebatten, er Twitter uovertruffen. For de med yngre målgrupper er både Snapchat og TikTok relevante annonsekanaler, og for alle er både Reddit (trådet diskusjonsforum) og Twitch (livestreaming) verd en titt.

Men siden jeg jobber med tusenvis av norske bedrifter, så vet jeg av erfaring at det største salget ditt antakelig ikke kommer til å komme fra sosiale medier i det hele tatt. Det kommer til å komme fra de eldste digitale kanalene som finnes: E-post og SMS. Dialogkanalene er suverene til å utløse direkte salg, både mot forbrukere og bedrifter. I det daglige så vil du nok se at hoveddelen av inntektene kommer derfra, hvis du klarer å utnytte disse kanalene godt.

Så ikke vær redd. Facebook og Instagram er flinke til å fortelle hvor effektive de er som annonsekanaler, og det er de jo også, bevares. Men de er ikke enerådende, og de er ikke engang kommersielt de mest betydningsfulle, i hvert fall ikke for bedrifter som allerede utnytter bredden i digital marketing.

Hvis du legger vekten på eide kanaler (websiden din, kundelisten og e-post/SMS/DM-samtykkene), så er du skuddsikker for det verste. Uansett hva Mark Z. og co. finner på!

—————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected]

Powered by Labrador CMS