– Vi håper resultatene fra El Prix kan gjøre det enklere å kjøpe elbil, sier direktør for marked og kommunikasjon i NAF, Ulrica Risberg.

NAF gir gass med Trigger under verdens største elbiltest

Skal styrke kommunikasjonen for å hjelpe bilister i overgangen til elbil: – Håper resultatene kan gjøre det enklere å kjøpe elbil, sier direktør for marked og kommunikasjon i NAF.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Over 30 av de nyeste elbilene på markedet sto på startstreken da verdens største elbiltest, gjenfødt som «El Prix», gikk av stabelen i slutten av januar. Med Trigger på laget styrker NAF satsingen på kommunikasjon som skal hjelpe bilister i overgangen til elbil.

– Bilindustrien har gjennomgått enorme endringer siden de mer miljøvennlige elbilene kom. Samtidig krever det mye av folk å skulle sette seg inn i hvordan kulde og vinterføre påvirker rekkevidde og ladeegenskaper til bilene de vurderer, sier Ulrica Risberg, direktør for marked og kommunikasjon i NAF.

En målestokk folk kan stole på

Et viktig mål for NAF er å hjelpe folk til å ta del i det grønne skiftet.

– Og vi håper resultatene fra El Prix kan gjøre det enklere å kjøpe elbil.

Nylig tok NAF med seg årets nye elbiler ut på det norske vinterføret i det som er verdens største elbiltest. Hensikten var å kjøre samtlige biler tomme for strøm, måle hvilke som kjørte lengst, og finne ut om noen ville holde det de lover i forhold til oppgitt rekkevidde.

– Vi vil skape en målestokk for elbil som folk flest kan stole på og kjenne seg igjen i. Den skal ikke bare fortelle deg hvilke modeller som når lengst, men også hvilke produsenter som holder det de lover, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Norge er verdens fremste elbilnasjon, som blant annet General Motors spilte på i fjorårets reklamesensasjon med Will Ferrell. NAF ville utnytte det internasjonale momentet og skape nasjonalt engasjement for testen. Trigger har bidratt med rebranding av testen, forventningsbygging i forkant, samt innhold og PR underveis.

I tillegg til Risberg og Sødal, har Camilla Ryste, Harald Wisløff, Christian Bjøntegaard og Anette Berve fra NAF vært representert i arbeidet.

– Dette er et verdensmesterskap

– Vi så på dette som noe mer enn en vanlig forbrukertest. Her konkurrerer biler fra hele verden under krevende norske forhold for å finne ut hvem som er best. Det er spenning, prestisje og drama, forhåndsfavoritter som skuffer, underdogs som imponerer og store stjerner som setter nye rekorder. Dette er et verdensmesterskap, sier PR-ansvarlig i Trigger Gaute Haaversen-Westhassel.

I tillegg har Markus Eckbo Endresen, Lisa Westad, Bjørnar Thorsen, Even Lübeck og Sindre Prestby fra Trigger vært involvert i arbeidet.

Den prestisjefylte testen fikk stor oppmerksomhet i norsk presse og ble dekket tett av både nasjonale og lokale medier. Også internasjonal presse skrev om El Prix. Totalt fikk NAF hele 106 oppslag i forkant, underveis og i etter gjennomføring. Et av grepene som ble tatt var å løfte fram de lokale testsjåførene i forkant.

– Vi hadde regnet med en god del medieomtale, men ikke å bikke over tresifret antall presseoppslag om testen. Det er vi utrolig fornøyde med. Det var også gøy å se hvordan sjåfører fra hele Norge ble løftet fram nærmest som helter i lokale aviser, sier kommunikasjonsrådgiver Sødal.

Grafikk og profil ble utviklet i samarbeid med Øyedrops.

Powered by Labrador CMS