Administrerende direktør Jan Morten Drange i ANFO og partner Per Øivind Skard i Otte på LLAs konferanse.

Annonsørene til lokalavisene: – Vi vil bruke dere, men vi trenger hjelp

– Det må gjøres enklere å kjøpe, bruke og finne produktene og målgruppene deres.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(FLESLAND): En rekke kommersielt ansatte i lokalavisene i Norge var fredag samlet til temaet «Slik kan lokalavisene få flere digitale annonseinntekter» i regi av Landslaget for Lokalaviser (LLA).

Årsaken er at mange lokalaviser har behov for å øke inntektene, forteller Geir K. Hus som er markeds- og informasjonssjef i LLA.

– Tallenes tale er veldig tydelige. Fortsatt har lokalavisene rundt 80 prosent av inntektene gjennom papirutgavene, men vi ser for hvert år som går at dette endrer seg, sier Hus til KOM24 og fortsetter:

– Jeg er bekymret for at vi blir stående utenfor. Det digitale utenforskapet er jeg livredd for. Også de minste lokalavisene må kjenne sin besøkelsestid og gripe muligheten som nå er her. Vi er sårbare fordi vi er så basert på papirinntekter og den dagen distribusjonen av papiraviser i postkassene blir enda dårligere, så er vi i en utsatt posisjon.

Geir K. Hus, markeds- og informasjonssjef i LLA.

Får for lite oppmerksomhet

I alt er det norske annonsemarkedet på 22,5 milliarder kroner – hvor 8–9 mrd. går til globale giganter. Men hele 70–80 prosent av pengene kommer fra det lokale annonsemarkedet, så det er et stort potensial for lokalavisene, fortalte administrerende direktør Jan Morten Drange i Annonsørforeningen (ANFO) fra scenen.

– Det er dessverre et faktum at lokalavisene vies svært lite oppmerksomhet fra mediebyråer, men det positive er at det ligger et behov der ute, men dere må organisere dere mye bedre. Enkeltvis er dere sjanseløse, sa Drange og fortsatte:

– Vi er mange der ute om har lyst til å bruke dere, men vi trenger hjelp til å få det til. Det må gjøres enklere å kjøpe, bruke og finne produktene og målgruppene deres.

– Vil bruke mediene

ANFO-sjefen ga et råd til markedspersonene i LLA om at de burde slå seg sammen for å gjøre det enklere å kjøpe rene målgrupper. Og svaret?

– En automatisert markedsplass. Det er min tydelige oppfordring og der kan vi lykkes sammen, sa Drange, som også gjorde det tydelig at hans medlemmer, annonsørene, har sterk lyst til å bruke norske medier.

Drange fikk støtte av Arthur Pogosov, som er konsulent i Solution AS som jobber med annonseteknologi og programmatisk annonsering.

– Det er mange annonsører der ute som ønsker å kjøpe deres visninger, men dere må ha plattformen på plass, fortalte Pogosov fra scenen.

Gunnar Stensaker, daglig leder i mediebyrået i TRY Opt sier til KOM24 at han er enig i at dette er en utfordring som må løses.

– Alle er tjent med god finansiering av journalistikk, og at annonsørene får mest mulig effekt av medieinvesteringene sine. En viktig utvikling vil være at lokalavisene slutter seg til en plattform, slik med bedre tilgjengelighet for å kjøpe visninger hos dem, sier han.

Stensaker sier han harsett at dagens alternativer gjør at lokalavisene blir sittende igjen med for lite betalt for kvalitetsvisningene sine.

– Det er derfor vi har vært med på etableringen av C ALT, som skal sikre åpenhet og bedre inntektsmodell for publisister, og enklere for annonsører og mediebyråer å kjøpe annonser hos lokalaviser. Vi vil gjerne bruke lokalaviser mer i mediemiksen, og vil gjerne samarbeide med LLA for å få til dette, sier han.

Powered by Labrador CMS