Umar Ashraf om mangfold: – Det er fortsatt en lang vei å gå, men det skjer ting
Mener kommunikasjonsbransjen har levd i fornektelse når det kommer til mangfold. Men ser bedring.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg ser en endring, den er ikke veldig stor, det er fortsatt en lang vei å gå, men det skjer ting og det gir en mulighet til å senke skuldrene og tenke man er på vei et sted.
Det sier Umar Ashraf på en samling om mangfold, tirsdag.
– Snakket til døve ører
Tirsdag presenterte ANFO Annonsørforeningen, Kreativt Forum, Mediebyråforeningen, Grafill og Kommunikasjonsforeningen resultatene hittil av samarbeidet med mål om å øke mangfold i bransjen.
På arrangementet, som fant sted i Grafills lokaler, lanserte bransjeforeningene en sjekkliste for rekruttering og en guide for å lage egen mangfoldsstrategi.
Umar Ashraf og Aram Zarkoob Vaughan fortalte historien om hvordan dette arbeidet har startet og hvorfor det er viktig at bransjeorganisasjonene står samlet.
– Det har vært en lang reise for min del. Jeg startet å startet å skrive om dette i 2014, etter hvert ble det til en masteroppgave, bok og etter hvert på pensum på Universitetet i Bergen. Men etter hvert følte jeg at jeg snakket til døve ører. Jeg visste ikke hvor det skulle adresseres, var det byrå, annonsører eller bransjeforeningen? Debatten i fjor ble klimaks på noe som hadde gått i mange år, sier Ashraf.
Et debattinnlegg skrevet av Behnam Farazollahi, Aram Zakoob Vaughan, Umar Ashraf, Robert Radoli og Linn Johnsson i Kampanje våren 2020 ble startskuddet på en lengre debatt som fikk et foreløpig klimaks, tirsdag.
Ashraf sier at de landet på at det var bransjeforeningen Kommunikasjonsforeningen som måtte ta ansvaret i denne problemstillingen.
– Ikke mangfoldsvasking
– Mangfoldsarbeid skal forankres høyest mulig oppe. Foreningene har ikke så mye makt i økonomiske midler, men de representerer paraplyene i bransjen. Derfor ble det en naturlig løsning på det, sier Ashraf.
Aram Zarkoob Vaughan understreker at dette ikke handler om mangfoldsvasking.
– Det er fortsatt en lang vei å gå, men det er fine steg i forhold til den veien vi er nødt til å gå, sier hun.
Vaughan sier hun har fått mange eposter, telefoner og Messenger-meldinger der folk spør om er dette eller dette er greitt.
– Men jeg sitter ikke med svarene, men det er form for refleksjon, sier hun og mener hun har sett en utvikling de siste årene.
– Før har det vært fornektelsestilstand i bransjen, men nå ser man flere nyanser enn det og nå er folk mer villige til å lytte og gjøre endring, sier hun og mener man da er kommet et steg videre.
– Nå er det kommet et byrå med mangfold som kjernekompetanse, for meg var det utenkelig for noen år siden
Ashraf sier at man må starte et sted.
– Da er det klokt å starte med å si at alle bør ha en mangfoldsstrategi og hvordan vi tenker rundt rekruttering. Jeg mener rekrutering er en riktig start, sier han.