(LATTER): Den store annonsørrapporten 2023 fra ANFO er nå klar. Et av rapportens åtte hovedpunkter handler om hvilke utfordringer markedsførere støter på i sin hverdag.
Dette er hovedfunnene:
• 7 av 10 synes integrasjon på tvers av kanaler og plattformer
er utfordrende.
• 7 av 10 synes det å utvikle gode kundeopplevelser på nett er
utfordrende.
• 6 av 10 synes det å lage personalisert innhold er utfordrende.
• 6 av 10 synes det å tilpasse innhold til ulike steg i kundereisen
er utfordrende.
• 6 av 10 synes det å bygge opp en egen teck-stack / system av
markedsføringsteknologier er utfordrende.
Måle effekt
ANFO skriver i rapporten at de observerer et utfordringsbilde som dreier seg om å lage effektfull kommunikasjon på tvers av plattformer med bruk av førstepartsdata for å målrette markedsføringen.
ANFO har stilt deltakerne spørsmål om ulike utfordringer knyttet til markedsføring.
Her sier hele 81 prosent at det å måle effekt på tvers av kanaler er vanskelig.
De spurte også norske markedsførere om hvilke KPIer de bruker. Svarene viser en enorm spredning, og at de ikke følger en felles resept, står det i rapporten.
Vil bli mer modig
45 prosent mener kreativiteten i markedsføringen er blitt dårligere de siste årene. Flere er selvkritiske, og mener de kan våge mer i sitt arbeid.
81 % sier at «jeg som markedsfører bør bli modigere og våge å ta større
risiko når jeg vurderer strategier og kreative løsninger».
I tillegg nevnes personvern som en vedvarende utfordring for markedsførere. Rapporten retter kritikk mot EU og deres samtykkemodell (GDPR).
«Samtykkemodellens svakheter bør lede til at det etableres godkjenningsordning for behandling av personopplysninger i noen kategorier. Kontinuerlig sporing av hvor man befinner seg (stedstjenester) og omfattende
sporing av personers aktivitet på internett og SoMe mener ANFO at burde
ligge utenfor det som enkeltindividet skal kunne samtykke til», står det i rapporten.