– Vi skal beholde det lokale preget vårt, men i større grad invitere publikum til å bli bedre kjent med oss som lag og organisasjon.

Ny SoMe-kaptein for Stavanger Oilers

Ann Cathrin Sandsmark er hentet inn for å styrke hockeyklubben på sosiale medier.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg begynte på mandag og gleder meg til å bli godt kjent med klubben og min nye arbeidsplass, sier Sandsmark, til KOM24.

Hun har kommunikasjons- og markedserfaring fra blant andre Svartnissen, Mabilisfestivalen, Ostehuset og Humorhuset Stavangeren. De siste to årene har hun drevet eget foretak hvor hun hovedsakelig har jobbet innen kunst og kultur som digital markedsfører.

Nå skal hun jobbe med Stavanger Oilers tilstedeværelse på sosiale medier.

– Jeg har ansvaret for å styre og koordinere Oilers i SoMe-kanalene våre, men skal ikke gjøre hele jobben alene. Vi har allerede Kjetil Garvik som produserer podkast og Oilers-tv, men jeg får lov til å være med å forme veien videre, og det gleder jeg meg til.

Venter med TikTok

I tillegg til podkast og tv er klubben aktiv på Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn. Tanken om TikTok har vært oppe til vurdering, men med Instagrams nye funksjon, er denne planen lagt på is inntil videre.

– Vi har diskutert det, men med Instagram Reels får vi tilgang til den samme funksjonen, selv om TikTok ville åpnet for enda en målgruppe. Derfor velger vi å vente, men utelukker ikke at dette er en plattform vi velger i fremtiden.

Dette er også begrunnet med hensyn til kapasitet, og ønsket om å bli enda bedre i klubbens nåværende kanaler.

– Vi lager innhold for fire kanaler, samt podkast og tv. Jeg synes det er viktig at vi jobber med å videreutvikle disse og bli skikkelig gode, før vi eventuelt satser videre og utvider innholdsplattformene våre.

Inspirert av NHL

Sandsmark har forberedt seg og følger med på hvordan andre norske klubber jobber med sosiale medier. Men hennes største inspirasjon kommer fra NHL.

– De er utrolig flinke, og det er tydelig at de investerer mye i innhold til kanalene sine. I forhold til norske klubber har de en sterk videoproduksjon, og ligger mange hakk lenger fram enn oss. Der har vi nok mye å strekke oss etter, selv om NHL-lagene har helt andre budsjetter enn norske klubber og forholde seg til.

Målet er likevel ikke å kopiere NHL-lagenes SoMe-arbeid.

– Det er fint å følge med for inspirasjon, men vi i Oilers skal finne vår egen måte å gjøre ting. Vi skal beholde det lokale preget vårt, men i større grad invitere publikum til å bli bedre kjent med oss som lag og organisasjon og videreføre samfunnsansvaret vi har i Stavanger.

Kapret jobben på en uke

Det var en venninne i DNB Stavanger som tipset Sandsmark om jobben i Oilers.

– Jeg sendte inn en søknad, fikk et intervju, og dagen etter fikk jeg tilbud om jobben. Alt skjedde i løpet av en liten uke.

Oilers har så langt spilt åtte kamper i Fjordkraft-ligaen og ligger foreløpig på en sjetteplass. Sandsmark vil være til stede på alle hjemmekamper og noen utvalgt bortekamper for å skape innhold til kanalene og følge opp behovet for å snakke med publikum.

– Jeg gleder meg til å være i DNB Arena å følge laget. Det er fortsatt ikke avklart hvilke bortekamper jeg skal reise til, men jeg håper i hvert fall å dra på en Vålerenga-kamp før jul.

Som en av fire kvinner i administrasjonen er det et mannsdominert arbeidsmiljø, men Sandsmark er ikke redd for «guttastemning».

– Det er ikke guttastemning her, bare god stemning, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS