Anne-Lise Mørch von der Fehr takker Harald Eia.

MENINGER:

Tusen takk Harald Eia!

«Harald Eia lurte Dagbladet trill rundt med en tekst skapt av kunstig intelligens. Det er bare å si tusen takk!», skriver Anne-Lise Mørch von der Fehr.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har ingenting imot Dagbladet og det er egentlig ikke viktig hvorfor Eia lurte dem. Det viktige er at han, forhåpentligvis, har gitt oss en vekker.

Det er ikke bare slemme folk med onde hensikter som bruker kunstig intelligens og andre digitale verktøy til å kødde med virkeligheten. Det er heller ikke alltid bevisst at vi kan ende opp med å lure publikum og målgrupper trill rundt. 

To statsrådsavganger har vist hvor utrolig lett det er å låne litt her og der av andres arbeid, uten å skjønne konsekvensen av det. Vi kan jo bare piffe litt opp på ord og uttrykk. Flytte litt rundt på ordene i en setning, også er vel teksten min. Er den ikke?

Nå er det blitt enda lettere å være lettvint, uten å stjele med overlegg. Hvem vet om jeg har latt ChatGPT skrive denne teksten, eller om jeg har tastet inn alt med min halvgode touch metode på tastaturet? 

Vil noen oppdage det hvis jeg pynter litt på teksten etter å ha latt ChatGPT lage utkastet? Og er det egentlig et problem? Det er jo jeg som har bestilt teksten, lest den, eventuelt bearbeidet den og sendt den av sted til mottakerne. Akkurat slik Eia gjorde

«Bruken av teknologi er ikke problemet, men en humorist som har misbrukt journalistens tillit for å promotere podkasten sin,» skriver Eirin Larsen i Dagens Næringsliv om Harald Eias stunt. Hun har et poeng. 

Eia forteller i podkasten sin, at tanken var at dette ikke skulle avsløres. Han brukte først anledningen til å promotere podkasten, da jukset ble oppdaget. 

Det er ingen nyhet at kjendiser bruker media til å promotere seg selv og det de selger. Det er klart at det ikke er gøy å bli lurt, men det er ikke første gang humorister lurer media. Og det blir ikke siste.

Enten du er kjendis, jobber i media eller med for eksempel kommunikasjon, hvor går grensen for hva som er greit å gjøre når vi bruker kunstig intelligens? Jeg har ikke svaret på det spørsmålet. Det som derimot er helt avgjørende, er at vi tar den debatten. 

Etisk råd i Kommunikasjonsforeningen lanserte på Kommunikasjonsdagen nå i april en etisk refleksjonspakke for bruk av kunstig intelligens – under tittelen «Ikke kødd med virkeligheten».

Vi mener at alle som jobber med kommunikasjon må diskutere hvor grensene skal gå. 

Vi må diskutere hvordan det er greit å bruke de mange, utrolig fascinerende verktøyene basert på kunstig intelligens. Dette kan ikke gjøres en gang for alle. Det kommer stadig nye, fantastiske verktøy med uante muligheter, så dette er en debatt vi må ha gående hele tiden.

Jeg synes vi skal takke Eia for stuntet. Han har vist oss hvor lett det er å kødde med virkeligheten. 

Vi har selv også litt ansvar for dette, for vi har gjort oss sårbare når «alt» kan gjøres effektivt i digitale kanaler uten å møtes. Hadde det vært like lett å kødde med virkeligheten, hvis journalisten hadde snakket med Eia ansikt til ansikt? 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS