– Å evne å bruke teknologi og digitale flater på en kreativ måte når rammebetingelsene endrer seg i et tempo som det gjør i dette universet er heidundranes bra, sier Camilla Grund.

Årets Gulltaggen shortlist er klar

76 bidrag fordeler seg mellom 28 bedrifter: – Shortlisten består av svært ulike jobber både for store etablerte merkevarer, og mindre aktører, sier jurygeneralen.

Publisert

– Endelig kan vi ha en ordentlig prisutdeling igjen – og ikke minst gjøre skikkelig stas på årets vinnere, sier daglig leder i INMA Camilla Grund, i en pressemelding onsdag.

INMAs konkurranse Gulltaggen Award – som kårer de beste jobbene som har utmerket seg innen kreativ bruk av teknologi og digitale flater – har nå årets «shortlist» klar. Og totalt 76 bidrag fra 28 ulike bedrifter er på listen.

Sammensetningen fører til gode caser

I årets Gulltaggen Award konkurreres det i ni ulike kategorier, fordelt på fire ulike fagdisipliner. De sistnevnte er Innholdsmarkedsføring, Reklame og Kommunikasjon, Design og Teknologi, og Mediestrategi.

Jurygeneral Marita Viken.

Fire fagjuryer og jurygeneral Marita Viken fra byrået Unfold i spissen har jobbet med juryeringen som nå har kommet fram til shortlist.

– Det var en glede å få med meg alle diskusjoner rundt arbeider i de fire fagdisiplinene i årets jury. De faglige diskusjonene var gode, og det var inspirerende å få et innblikk hva som beveger seg i andre deler av bransjen enn den jeg sitter i hver dag. Det er jo sammensetningen av teknologi, innholdsmarkedsføring, mediestrategi og reklame som virkelig fører til de gode helhetlige casene, sier jurygeneral Marita Viken.

Flest bidrag på shortlisten tilhører TRY, med hele 12 bidrag. Deretter følger POL med 9 bidrag, tett etterfulgt av Anorak NoA med 8 bidrag og Tante Randi reklamebyrå med 7 bidrag.

Innenfor de ulike fagdisiplinene fordeler bidragene seg slik:

  • Mediestrategi: 21 bidrag
  • Innholdsmarkedsføring: 20 bidrag
  • Design og Teknologi: 20 bidrag
  • Reklame og Kommunikasjon: 15 bidrag

Håper jobbene er til inspirasjon

Innen Innholdsmarkedsføring konkurreres det i to kategorier, Beste innholdsmarkedsføring og Beste influencer markedsføring. I denne fagdisiplinen er TRY representert med fem arbeider, mens Los & Co er representert med tre.

Fagdisiplinen Mediestrategi består av kategoriene Kanal og Kampanje hvor WAL, Carat, Gjensidige Forsikring, POL, Tante Randi reklamebyrå og TRY er alle representert med to bidrag hver.

Innen Reklame og Kommunikasjon konkurreres det også i to kategorier: Enkeltarbeid og Integrert kampanje. Her er Anorak NoA representert med totalt fire bidrag, mens POL er representert med tre, og Tante Randi reklamebyrå to bidrag.

I fagdisiplinen Design og Teknologi finner vi tre kategorier: Produkt og tjeneste, Nettsider, samt Digital opplevelse. I denne fagdisiplinen er TRY representert fire ganger, og POL tre.

– Shortlisten består av svært ulike jobber både for store etablerte merkevarer, og mindre aktører. Jeg håper jobbene vil være til inspirasjon for resten av bransjen. Det er gledelig å se at det kommer inn flere jobber i fagdisiplinen Design og Teknologi, og vi ser at nye aktører også entrer konkurransen. Men her er det fortsatt rom for flere jobber, og vi vet at det lages mye bra produkter og tjenester der ute, sier Viken.

– Heidundranes bra

Nytt av året er kategorien Årets nyskapning, hvor juryen nominerer ett arbeid fra hver kategori som kan vinne spesialprisen «Årets nyskapning». Kriteriet for nominasjon er at arbeidet inspirerer og begeistrer, og som viser/demonstrerer hvilke kreative muligheter som er finnes.

Arbeidene som nomineres offentliggjøres mandag 23. mai.

I tillegg har Gulltaggen spesial-kategorien Cannes Young Lions Digital, hvor Sollin Sæle og Per Berge Moe vant den nasjonale konkurransen om å få representere Norge i Young Lions Competitions i kategorien «Digital» senere i mai.

INMA-leder Grund er også svært tilfreds med konkurransen – så langt.

– Å evne å bruke teknologi og digitale flater på en kreativ måte når rammebetingelsene endrer seg i et tempo som det gjør i dette universet er heidundranes bra, og etter min mening viser det en spesiell evne til å være fremover lent og modig, sier INMA-leder Camilla Grund.

Powered by Labrador CMS