Frida Urheim bestemte seg for å bruke praksisperioden best mulig. Det endte med fast jobb.

Frida (24) er nyansatt i Apriil: – Jeg skal bli partner innen jeg er 30

På 15 år hadde bare èn person fått jobb etter internship i Apriil. Etter tre uker i praksis spurte Frida Urheim om ikke hun bare kunne få jobb der.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Ambisjonene mine er å lære mest mulig når jeg er her, for jeg skal jobbe innenfor kommunikasjonsbransjen, sier Frida Urheim til KOM24.

Mot all odds har hun sikret seg en jobb i PR-byrået Apriil i Bergen, etter å ha hatt en praksisplass i selskapet i bare noen måneder.

Den unge kvinnen drev på med sin bachelor i nordisk på Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Bergen. Ett av fagene hun tok i den graden var Praktisk informasjonsarbeid. Som et ledd i faget skal en ut i praksis i 75 timer i en bedrift. Normalt sett er det Universitetet som ordner praksisplasser.

Full klaff

– Men jeg var fast bestemt på å finne min egen plass, sier Urheim.

Hun sendte søknader til en rekke mediebedrifter i Bergen.

– Så ville Google absolutt ha meg til Apriil. Jeg kjente ikke til de fra før av, men da jeg kom inn på nettsidene deres og begynte å lese om filosofier og sånt, så skjønte jeg med en gang at her, her skal jeg være, sier hun.

Hun sendte en mail og etter noen dager ble hun invitert ned på en kopp kaffi. Og etter ytterligere noen dager var bekreftelsen klar på at hun fikk praksisplass.

Og det var full klaff. Alt etter tre uker hos Apriil hadde hun bestemt seg. Hun ville ha fast jobb der.

– Det var en blanding mellom så mange faktorer. Det er menneskene som jobber her, alle de varierte arbeidsoppgavene, de ulike bransjene vi får jobbe med. Det er høyt tempo, ramser hun opp.

Men selv om hun var fast bestemt, var ikke sjefene hos Apriil like sikre på at de ville gi henne jobb der og da.

– De har prøvd å skremme meg

– Jeg sa til henne at konsentrer deg først om å gjøre en god jobb som intern, så ser du om dette er noe som er like gøy om tre måneder, når du vet mer hva dette er for noe, sier partner i Apriil PR, Trond Albert Skjelbred.

Men det øret hørte ikke Urheim på.

– Ja, det tror jeg han sa, men det har bare gått inn i et øre og ut ett annet. Det tok jeg ikke så tungt. Og de har jo prøvd å skremme meg og sagt at de ikke vil anbefale å bli konsulent til noen, sier hun.

Og oddsen var ikke på hennes side. I løpet av de 15 foregående årene hadde det vært mange innom i internships, men bare en person hadde klart å få jobb ut av det.

Ikke en med PR-bakgrunn

– Internship er ikke en rekrutteringsgreie for oss, det er for å være grei med utdanningsinstitusjonene i byen og studentene og vi får inn en ung person med et annet perspektiv, sier Skjelbred.

Likevel sendte Urheim inn en søknad om fast jobb bare noen uker seinere. Og mot alle odds, så sikret hun seg en fast jobb.

– Vi er et lite byrå, bare ti stykker, så en person til utgjør mye for oss. Blir hun en suksess utgjør det mye for oss, men blir hun en fiasko betyr det og mye for oss. Det er noe annet om du får jobb i Equinor og blir en av 25 000, sier Skjelbred.

Urheim har alt fått seg en kunde, men skal først og fremst være med på de andres prosjekter, samtidig som hun og skal styre firmaets sosiale medier-kontoer.

Skjelbred, som var med og ansatte henne, er full av lovord om sin nye kollega.

– Med Frida får vi inn en person ikke har gått alle mulige PR-skoler og har den bakgrunnen, men som har et fag i bunn som vi er veldig glad i, nemlig det norske språket. Hun er flink til å skrive, flink med litteratur og har gode verdier. Jeg synes hun ofte er den som er først på jobb og den som går sist og er her ofte i helgene og. Og hun tar ansvar internt, sier han.

Skal «gønne» på

Skjelbred har tydlige råd til henne og sier at Urheim bør først og fremst vite at det er et internt og et eksternt marked.

– Det interne betyr at du er med og gir råd på kunder som vi har. Om hun da leverer kvalitet som rådgiverne og kundene er fornøyde med, så får hun mer og mer oppdrag, sier han.

Han snakker og om et internt marked i hele Apriil. Det betyr om det er prosjekter i Oslo eller Stavanger som hun har kompetanse på, så forventer de at hun selger seg inn der og.

Trond Albert Skjelbred er partner i Apriil, han har store forventninger til Urheim.

Han sier og at det at hun og har fått SoMe-ansvar i bedriften er noe hun må gripe med begge hender.

– Det er ikke fakturerbart, men det er en mulighet å bli synlig på. Det er en god markedsføringsarena, sier han og peker på at SoMe blir mer og mer viktig i oppdragene de har og viser hun at hun kan dette, blir det etterhvert helt naturlig å etterspørre hennes kompetanse.

Urheim sier at ambisjonene hennes er først og fremst å lære mest mulig.

– For jeg er helt sikker på at skal jobbe innenfor kommunikasjonsbransjen videre, sier hun.

Det betyr at hun foreløpig legger tankene om en mastergrad og lektorutdanning på is.

Grunnen til at hun har lyst til å prøve seg som kommunikatør er at hun da får være med og jobbe med mennesker konstant og hun får være med og løse kommunikasjonsnøtter for andre. I høst var hun blant annet med i kulissene da Bergen kino fikk påvist korona.

– Jeg har alltid vært interessert i mennesker. Her så kommer jeg på jobb om morgenen og så vet en ikke hva dagen bringer. For det skjer ting hele tiden, sier hun.

– Jeg er klar for å «gønne» på i starten, så ser vi hvor det bærer, sier hun.

Ambisjonene er i alle fall klare:

– Jeg skal bli partner innen jeg er 30, sier hun med et smil.

Følg med i KOM24 i 2026. Der får du svaret på om Urheim lykkes eller ikke.

Powered by Labrador CMS