Håkon Opdal er Branns førstekeeper, men han tar seg og tid til å prøve seg som kommunikasjonsrådgiver.

Fotballproffen som vil bli kommunikasjonsrådgiver

Den tidligere landslagskeeperen har alt begynt å jobbe som kommunikasjonsrådgiver, samtidig som han spiller toppfotball.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Om du vil hjelpe folk og gjøre en forskjell så må du ta en plass. Du får ikke bare den plassen, Jeg kan ikke sitte meg ned på kontoret og vente på telefonen. Du må være aktiv og på og følge med og tilby det du har å komme med. Det er nok det viktiste jeg har lært det siste året.

Det sier tidligere landslagskeeper, førstekeeper for Sportsklubben Brann og kommunikasjonsrådgiver i Apriil, Håkon Opdal, til KOM24.

Han har det siste året, ved siden av å stå i mål for en av landets største fotballklubber, jobbet som kommunikasjonsrådgiver. Og det har vært et svært spennende år for han. Han tok nemlig kontakt med det som da het Nor PR, i dag Apriil, i mars 2020.

Skoleglad fotballspiller

– Det har vært veldig spennende. Litt som jeg hadde trodd og litt annerledes. Litt uvant, i og med at koronaen kom og all fysisk kontakt ble satt på pause fra dag en. Men det har vært bra med aktivitet til tross for koronaen. Jeg har fått holdt litt foredrag, jobbet med litt konkrete prosjekt. Jeg har blant annet vært prosjektleder for et konkret prosjekt som fortsatt går, forteller han.

Men hvordan går man fra å være fotballkeeper og å leke seg på jobb, til å jobbe med kommunikasjon? For Håkon Opdal gikk det via hans franske samboer.

For mens Opdal spilte i Start tok han en bachelor i fransk språk og litteratur, deretter tok han en master i samfunnskommunikasjon.

– Jeg har alltid vært interessert i skole, jeg er nysgjerrig ikke minst. Det bunner litt ut i det. Jeg har et brett interessefelt, men hvorfor det ble samfunnskommunikasjon er litt tilfeldig, innrømmer han.

– Det er et veldig interessant fag. Du lærer om hva skal du si eller ikke si i en bedrift i krise eller du kan se på de store linjene, de store politiske skiftene, tenkerne og filosofene som på en måte påvirker hvordan folk tenker og tar i mot budskapet. Det er et stort felt, sier han.

Mange fotballspillere går rett over i roller som enten trener, spillerutvikler eller kanskje ekspert for en avis eller TV-kanal. Han har alt fått prøve seg som keepertrener i Start og erfart at det er noe helt annet enn å være spiller. Opdal avviser ikke at han kan bli trener en dag, men ikke med en gang han legger opp, når det enn måtte skje.

– Jeg har ikke lyst til å ikke prøve noe annet heller. Det blir litt dumt. For om du går rett over i en trenerrolle så er det et fag du kan. Men da får du ikke prøvd noe annet. Du bør prøve det først, så får du heller gå tilbake til fotballen etterhvert, sier han.

Prøver å finne ut hva han er god på

At det i det hele tatt ble Apriil bunner ut i at han gjorde en grundig research på forhånd og landet på at Apriil hadde hatt mange spennende caser. Når han da i mars i fjor slet med en kneskade, hadde han tid til å ta kontakt.

I Apriil jobber han som frilanser og må skaffe sine egne kunder, noe han ikke legger skjul på er en ny utfordring for han.

– Etterhvert så må du jo selge tjenester og finne bedrifter som har bruk for dine tjenester. Det kan være utfordrende når du ikke har erfaring med denne bransjen. Men det er jo der jeg kan henge meg på de erfarne konsulentene der nede, sier han og legger til;

Håkon Opdal sier han har brukt det første året i Apriil til å prøve å finne ut hva han er god på.

– Min rolle er å finne ut hva jeg er god på og hva jeg kan bidra med. Jeg har brukt mine interesseområder og har tatt kontakt med kunder som har de interesseområdene så har jeg jobbet ut prosjekter på den måten, forteller han.

Han har blant annet jobbet med et prosjekt med et oppdrettsselskap som vil bli bærekraftig og han har vært inne som foredragsholder.

– Hvordan kan du bruke de erfaringene du har gjort deg fra et langt fotballliv inn i denne jobben?

– Det er mye av det som er veldig relevant. Det med lagbygging, det å kommunisere et budskap i en stresset situasjon og ikke minst det å ta i mot et budskap i en stresset situasjon er vanskelig. Det lærer du på fotballbanen og i en garderobe. Etterhvert som du hører på trener etter trener som skal motivere deg, hva er det som fungerer, hvem er det som klarer å samle alle, hva sa de da? Hvem er det som repeterere seg selv og til slutt er det ingen som hører etter? Det er mye sånt som man blir oppmerksom på gjennom en karriere, så du kan plukke med deg masse, sier han.

– Lever du navnet ditt når du skal hente kunder?

– Ja, det er nok både en fordel og en bakdel. Det er nok mest en fordel, for du blir nok i utgangspunktet hørt lettere. Samtidig så kan du jo og tenke: Skal jeg søke kommunikasjonsråd fra en som er fotballspiller? Hvorfor skal vi det? Men du må jo levere, gjør du ikke det er du like fort ute igjen som du kom inn, peker han på.

Opdal sier at noe av det mest krevende for han har vært å finne de som en har lyst til å hjelpe.

– Det er vanskeligere enn jeg trodde.

– Men hvordan jobber du? Sitter du og blar i telefonkatalogen og ringer bedrifter etter tur og spør om de skal ha hjelp?

– Hehe, jeg forstår godt spørsmålet ditt. For det var akkurat de spørsmålene jeg selv stilte meg da jeg begynte. Men du må følge med og være oppdatert på det som skjer, men og på det som ligger bak. Hvorfor skjer det som skjer. Nettverk har mye å si, selvfølgelig.

Ingen drømmer

Hvor lenge Opdal har igjen av spillerkarrieren vet han ikke selv enda, foreløpig har han kontrakt ut 2021 med Brann og forholder seg til det, men legger ikke skjul på at kroppen fungerer fint og at han vil nyte tiden i toppfotballen lengst mulig. Han går ikke med på at det er en drøm å få begynne som kommunikasjonsrådgiver på fulltid når karrieren en dag tar slutt.

– En drøm er det vel ikke, jeg drømmer veldig lite. Det var aldri noen drøm å bli fotballspiller heller, forsåvidt. Men det er absolutt en mulighet. Det blir mer og mer interessant dess mer du lærer, sier han.

Opdal mener strategisk kommunikasjon er noe av det mest spennende å jobbe med og mener hans største styrke som kommunikatør er at han evner å se hele bildet.

– Det er like viktig å velge vekk det du ikke skal si, som det å si det du skal si noen ganger, sier han.

Hans hovedarbedsgiver, Sportsklubben Brann er en klubb med synkende publikumstall, men likevel er det et stort engasjement rundt klubben. Akkurat nå står klubben i en storm etter en del kommunikasjonsmessige utfordringer når det gjelder treningsforhold og planer om å legge kunstgress på gressmatten.

– Har du, som kommunikasjonsrådgiver, noen råd å komme med til klubben?

– Det viktigste i en sånn sak, som jeg ser det, er å få alle fakta på bordet. Det å forholde seg til realitetene i saken, sier han.

Men Opdal påpeker og at dette er en vanskelig sak å diskutere i Bergen, for det er så mange følelser i sving, på begge sider av underlaget.

– I den saken trumfer følelser fornuft 100-0, da er det umulig å debattere. Det er ikke bare spørsmål om gress eller kunstgress. Det er et spørsmål om ambisjoner, hvem vil Brann være? Det er et enormt stort spørsmål som bunner ut i underlagsdebatten, mener han.

Selv er han ikke så veldig glad i å kommunisere tydelig rundt hva han mener om klubbens kommunikasjonsstrategi eksternt og internt, men bekrefter at han synst kommunikasjonen med spillerutvalget, som han er en del av, har vært bra.

Opdal mener at det å være kommunikasjonsrådgiver på mange måter kan sammenlignes med det å være fotballkeeper.

– Det å stå i mål er ekstremt utfordrende, du kan aldri vinne. Så det er litt i samme gaten som å være kommunikasjonsrådgiver, slutter han.

Powered by Labrador CMS