Magnar Øyhovden feirer at Apriil er ett år gammel. Han sier han er glad de tok sjansen på å lansere Apriil i fjor.

Apriil feirer ett år: – Jeg er glad vi tok sjansen

Varsler sterk Oslo-satsing fremover.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På fredag var det nøyaktig et år siden alle selskapene som nå utgjør Apriil slo seg sammen. Det ble feiret med en heldigital fest for alle ansatte, torsdag ettermiddag.

– Det var veldig gøy. Det var kjekt å endelig få samlet alle med Apriil-drakt i et lokale. Og på tide.

– Utfordrende å være medarbeider

Det sier konserndirektør Magnar Øyhovden, til KOM24.

Han sier det er viktig å ha slike samlinger.

– Du kan gjerne se på tall, og si at det har vært utfordrende. Men det har definitivt vært utfordrende å være medarbeider i et sånt år. Det å gi litt anerkjennelse for at de har orket å stå gjennom det var kjekt, sier Øyhovden.

Ett-årsdagen ble feiret med partyhatter, ølsafari og live musikk fra blant annet eieren, Ove Grønnevik, på gitar.

Men det var ikke gitt at det skulle bli en bursdagsfest i det hele tatt. Men de turte å satse midt under koronakrisen for da slo flere av Media Bergen-byråene seg sammen og ble Apriil.

– Jeg er veldig glad for at vi turde selv når vi så det kom til å bli et vanskelig år, sier Øyhovden.

Han legger ikke skjul på at de var usikre. Planen var egentlig å gjøre det en måned tidligere, men da koronaen lammet landet måtte de kjenne på det.

Han mener at fleksibiliteten i å være et større selskap har gitt gevinst for dem og kundene deres.

– Nå kan vi utnytte kapasitet på tvers av selskapene som gikk inn i Apriil. Det var ambisjonene og der skal vi bli enda bedre, sier han.

Skal være klar når det løsner

Men det har vært tøffe tak også. PR-biten av selskapet mistet en tredjedel av omsetningen, rundt fem millioner kroner, i løpet av 2020, og satt igjen med et resultat på 205 000 kroner før skatt.

– Målet for fjoråret var å få grønne tall, så vi er rimelig fornøyd med at sånn det endte og opp, sier han.

Apriil har hovedkontor i Bergen, kjøpte seg nylig opp i et reklamebyrå i Stavanger, men det er Oslo som kommer til å få mest fokus fremover og at det nå handler mye om samlokalisering og posisjonering.

– Første kvartal i 2021 var beskjedent og andre kvartal blir bedre. Men vi ser at verden er på god vei opp igjen og da melder det seg behov.

– Vi har turt å satse, ta på oss kostnader og legger opp til at vi skal være klar når det løsner, sier Øyhovden til KOM24.

Powered by Labrador CMS