– Det er flott med kampanjer som bidrar til bevisstgjøring av likestillingsstatusen i Norge i dag. Trist nok har jeg kun sett tre menn som har skiftet navnet sitt til Anne. Hvis vi skal oppnå likestilling må alle med, sier Yrja Oftedahl.

– Skal vi oppnå likestilling må alle med, sier Yrja Oftedahl

– Det nytter ikke at vi kvinner står å skriker på sidelinjen alene, alle må med om det skal skje en endring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Vi har kommet langt, men vi har fortsatt en lang vei å gå» er en gjenganger når det snakkes om likestilling. Og denne setningen er fortsatt tilfellet, ifølge Power ladies-grunnlegger og programleder bak podkasten med samme navn, Yrja Oftedahl.

Til tross for at vi bor i Norge, et land som blir sett opp til for sitt likestillingsfokus, så er tallene fortsatt for dårlige. Den dag i dag er 86 prosent av alle toppledere i Norges 200 største selskaper menn. 89 prosent av alle styreledere er menn. Det er menn som sitter på 80 prosent av aksjemarkedet og kun 30 prosent av alle som starter egne bedrifter er kvinner, og av de bedriftene som overlever etter fem år er det kun 19 prosent av som ble startet av kvinner. Det sier litt, sier Oftedahl til KOM24.

– Et problem vi må løse sammen

Hun mener at pandemien har forsterket kjønnsrollene ytterligere.

– En av de mest fremtredende endringene i hjemmet er at kontoret ble flyttet inn i den enkeltes hjem. Og det viser seg at kvinner har tatt hovedmengden av barnepass og husarbeid under pandemien, ifølge Core – senter for likestillingsforskning. Flere kvinner enn menn er også blitt smittet, da kvinner oftere jobber i frontlinjen – i helsevesenet, hjemmebaserte tjenester, barnehager og skoler, butikker og mottak. Dette er også stillinger som er dårlig betalt, og heller ikke har fått sett noen økning i inntekten tross risiko, pågangsmot og arbeidsmengde.

Oftedahl synes det har vært gledelig å følge Arne-kampanjen som begynte i slutten av januar, der mange kvinner har tatt navnet Arne, og menn har valgt å kalle seg Anne i støtte av kampanjen.

– Det er flott med kampanjer som bidrar til bevisstgjøring av likestillingsstatusen i Norge i dag. Trist nok har jeg kun sett tre menn som har skiftet navnet sitt til Anne. Hvis vi skal oppnå likestilling må alle med. Menn må med, dette er et problem vi må løse sammen – det nytter ikke at vi kvinner står å skriker på sidelinjen alene, alle må med om det skal skje en endring.

Må bryte med gamle mønstre

Hun mener menn må ta aktive valg om å inkludere kvinner der det er mulig.

– Det kan man gjøre i de tilfellene der man har to personer med samme kunnskap og kompetanse. Da kan man velge å velge kvinnen. Heldigvis kjenner jeg mange stolte feminister, men jeg har også møtt mange som ikke ønsker å ta i det ordet. Det må rett og slett bli kult å være opptatt av likestilling, og der er vi ikke helt enda.

Hun påpeker at alt handler om bevisstgjøring.

– Man tar aktive valg for å bryte med gamle ubevisste mønstre. I 2025 er vi forhåpentligvis litt nærmere enn vi er i dag.

Kvinnedagen tirsdag skal Oftedahl markere sammen med DNB.

– Jeg skal være programleder for DNBs #Huninvesterer event, og jeg gleder meg vilt!

Oftedahl sier det er viktig å stå opp for deg selv, og at man da står opp for de kvinnene som kommer etter deg.

– Du kan bidra til å opprettholde gamle maktstrukturer med dine handlinger, eller du kan bidra til å bryte de ned. Velg det siste, selv om det kan være skummelt. Samfunnet har behov for motet ditt, og husk at vi får til så mye mer sammen. Så løft kvinnene rundt deg og spill de gode! Ha det som vane å nevne navn på dyktige kvinner når mulighetene byr seg, råder hun.

– Det er lov å drømme

Og har du det ikke bra på jobben og føler deg oversett eller overkjørt, har hun et godt tips; ikke kast bort tiden!

– Du bør bygge relasjoner til allierte som backer deg og som ser deg på arbeidsplassen eller i bransjen. Man bør også vurdere å bytte arbeidsplass etter hvert, hvis man merker at man ikke kommer noen vei og at ting ikke bedrer seg selv om du har sagt ifra. Det er nok av kvinner og menn som er fokuserte på å se og løfte fram kvinnelige talenter. Det gjelder rett og slett å søke seg til de miljøene, menneskene og arbeidsplassene som gjør dette. Så ikke waste tid og krefter, søk deg til et sted der du blir sett.

Under årets INMA 8 Minutes of Digital Marketing snakket Teft-partner Ole Janszo blant annet om lønnsforskjeller fra Tefts Bransjeundersøkelse. Han tror ikke vi er langt unna lik lønn for lik jobb for menn og kvinner. I rapporten kom det fram at kvinner tjener mindre enn menn for den sammen jobben som utføres.

Jeg vil tippe 2023 er året vi er klare til å se at denne forskjellen er borte – for det er på tide synes jeg, sa Janszo i desember.

– Det er lov å drømme. Jeg tror nok det vil ta litt lengre tid, dessverre. Men vi får håpe han har får rett, sier Oftedahl.

Powered by Labrador CMS