
Slik treffer Synnøve Finden de unge med animasjon
Med mindre budsjetter enn sine konkurrenter måtte Synnøve Finden tenke smartere for oppnå like mye oppmerksomhet.
– Gang på gang ser vi at vi kan holde lengre på brukeren når vi lager karakterbasert historier. Jeg vil påstå at hvis man ønsker å formidle lengre historier med følelser, så er animasjon det beste grepet. Folk vil huske det de har sett bedre.
Det sier kommersiell leder i Qvisten, Arnt Christian Scheele, i en pressemelding.
I 2019 fornyet Synnøve Finden sin visuelle profil. De ønsket tydelig å stå ut fra konkurrentene ved å la Synnøve, i form av en person, være en fremtredende del av designet, både i kommunikasjon og på pakningene. Hun skulle fremstå tøff og moderne i et enkelt og distinkt design, som henvender seg til målgruppen 20 - 40 år. Den nye visuelle profilen ble laget av Grid Design og vant pris i den internasjonale anerkjente D&AD Awards.
Synnøve Finden tok rundt årsskifte med seg sin nye visuelle profil og banket på døren til Qvisten Animation for gi liv til Synnøve.
– Vi trengte reklame som folk ønsket å se, og ikke minst huske med færre eksponeringer enn våre konkurrentene. Til det er animasjon et godt verktøy, sier senior marketing manager Mikkel Haugstveit i Scandza, som eier Synnøve Finden, i pressemeldingen.
Qvisten laget flere korte filmer som var skreddersydd som for sosiale medier og online video. Synnøve testet disse sammen med mediabyrårene Carat og S360 for å se om man skulle legge produktet først eller til slutt i filmene. De landet på å legge det slutt da det viste seg at rundt 90 prosent så hele filmene uten å skippe.
I følge Mikkel Haugstveit er ikke bare økt oppmerksomhet Synnøve har oppnådd, det har også blitt slag på kassa. De første 12 ukene i år, økte Synnøve salget av faste hvite oster med hele 13 prosent, og i følge brandtrackeren til Norstat økete consideration med med 18 prosent. Det er tall de er fornøyde med.
– Synnøves kommunikasjon har gått mer inn i kjernen rundt merkevarelementene som vi igjen har fått puttet inn i en god kanalmiks, sier Martin Westbye, strategisk rådgiver i s360 i pressemeldingen.