– Vi trengte reklame som folk ønsket å se, og ikke minst huske med færre eksponeringer enn våre konkurrentene.

Slik treffer Synnøve Finden de unge med animasjon

Med mindre budsjetter enn sine konkurrenter måtte Synnøve Finden tenke smartere for oppnå like mye oppmerksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Gang på gang ser vi at vi kan holde lengre på brukeren når vi lager karakterbasert historier. Jeg vil påstå at hvis man ønsker å formidle lengre historier med følelser, så er animasjon det beste grepet. Folk vil huske det de har sett bedre.

Det sier kommersiell leder i Qvisten, Arnt Christian Scheele, i en pressemelding.

I 2019 fornyet Synnøve Finden sin visuelle profil. De ønsket tydelig å stå ut fra konkurrentene ved å la Synnøve, i form av en person, være en fremtredende del av designet, både i kommunikasjon og på pakningene. Hun skulle fremstå tøff og moderne i et enkelt og distinkt design, som henvender seg til målgruppen 20 - 40 år. Den nye visuelle profilen ble laget av Grid Design og vant pris i den internasjonale anerkjente D&AD Awards.

Synnøve Finden tok rundt årsskifte med seg sin nye visuelle profil og banket på døren til Qvisten Animation for gi liv til Synnøve.

– Vi trengte reklame som folk ønsket å se, og ikke minst huske med færre eksponeringer enn våre konkurrentene. Til det er animasjon et godt verktøy, sier senior marketing manager Mikkel Haugstveit i Scandza, som eier Synnøve Finden, i pressemeldingen.

Qvisten laget flere korte filmer som var skreddersydd som for sosiale medier og online video. Synnøve testet disse sammen med mediabyrårene Carat og S360 for å se om man skulle legge produktet først eller til slutt i filmene. De landet på å legge det slutt da det viste seg at rundt 90 prosent så hele filmene uten å skippe.

I følge Mikkel Haugstveit er ikke bare økt oppmerksomhet Synnøve har oppnådd, det har også blitt slag på kassa. De første 12 ukene i år, økte Synnøve salget av faste hvite oster med hele 13 prosent, og i følge brandtrackeren til Norstat økete consideration med med 18 prosent. Det er tall de er fornøyde med.

– Synnøves kommunikasjon har gått mer inn i kjernen rundt merkevarelementene som vi igjen har fått puttet inn i en god kanalmiks, sier Martin Westbye, strategisk rådgiver i s360 i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS