Astrid Valen-Utvik ber deg puste med magen når du møter motgang på sosiale medier.
Astrid Valen-Utvik ber deg puste med magen når du møter motgang på sosiale medier.

MENINGER:

Nå er det mange frustrerte sosiale medie-sjeler der ute 🤯

«Noen blir hacket, andre får annonsekontoen sperret eller blir låst ute fra kontoer de har brukt årevis på å bygge opp. Kjenner du deg igjen i noe av dette?», skriver Astrid Valen-Utvik.

Publisert

Dette innlegget er publisert på Valen-Utviks LinkedIn-profil, og er gjengitt med tillatelse.

Mange klager over synkende engasjement og null organisk rekkevidde. Stadig nye funksjoner på Instagram, endrede løsninger på Facebook og de helsikes algoritmene som gjør at alle piler peker nedover.

Noen blir hacket, andre får annonsekontoen sperret eller blir låst ute fra kontoer de har brukt årevis på å bygge opp.

Kjenner du deg igjen i noe av dette?

Slapp av, pust med magen – det ordner seg nok. Grunnen til at jeg er sikker på at dette ordner seg, er basert på egen erfaring – etter mer enn 13 år i denne bransjen. Dette skjer igjen, og igjen, og igjen.

Målet til de sosiale plattformene, er at vi som brukere skal være lengst mulig inne på deres plattform. For at vi skal være der lenge, vil vi oppleve at vi får verdi i en eller annen form. At vi lærer noe, at vi blir underholdt, inspirert eller får nyttig informasjon.

Utfordringen for de sosiale plattformene er at vi som brukere, vi forandrer oss. Det vi likte i går, er det ikke sikkert at vi liker i morgen. Grunnen til at de sosiale kanalene kommer med nye endringer hele tiden, er naturligvis fordi de er nødt til det.

De må forandre seg, fordi vi forandrer oss – og vi forventer at de skal holde tritt og hele tiden gi oss det vi vil ha. Selv før vi skjønner selv hva det egentlig er vi vil ha. Gjør de sosiale plattformene ikke disse endringene, går vi lei, bruker mindre tid hos dem og de får dermed et dårligere og dårligere produkt å selge til sine annonsører.

Når jeg da sier at vi som sosiale medie-folk bør puste med magen og roe oss ned, er det av flere grunner:

#1 Dette må vi bli vant til

Det kommer ikke til å komme færre endringer fremover, heller flere. Det kommer nye plattformer, nye formater, nye muligheter – og ikke minst; nye utfordringer. Og vi må forholde oss til alt sammen. Første skritt på veien mot å bli vant til dette, mener jeg er erkjennelse.

#2 Fokuser mer på det du kan gjøre noe med

Bruk mindre tid på å kjefte på de som lager de sosiale kanalene, og bruk null tid på å kjefte på brukerne av de sosiale kanalene, altså målgruppen din! Alt for mange mener at målgruppen er kjip som ikke engasjerer seg i det fantastiske innholdet ditt. Er det ikke egentlig du som er kjip som ikke lager innhold verdt å engasjere seg i?

Godt innhold er godt innhold, både for 13 år siden, nå og garantert i enda mange år fremover. Tenk langsiktig.

#3 Det er dette som gjør det gøy å jobbe med sosiale medier!

Herre min, så kjedelig det hadde vært om sosiale medier anno 2022 var akkurat sånn som sosiale medier anno 2012 var. Så urutinerte vi var, så uproffe, så lite kreative, kan vi tenke. Egentlig gjorde vi bare så godt vi kunne, med den kunnskapen vi hadde da. Og det er mer enn bra nok!

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS